Hej förra året fick jag sätta en stacket rund trädhård och snickaren beslärde min Vikyotia plommon jård. Nu har den fått Plommonticka. Hur kan jag hjälpa trädet? Den är en typ buskträd. Finns det botmedel?
 
Jag tror du menar plommonträd `Victoria´ som är ett träd och inte en buske. Om ditt fruktträd ser ut som en buske har det blivit felaktigt beskuret.

Plommonticka är en svamp som orsakar röta i ditt träd och du kan inte göra något. Svampen kommer så småningom att ta död på trädet även om det kan ta ett tag. För smittspridningens skull kanske finns skäl att ta bort trädet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.