Troligen, i alla fall om det är uppenbart vad det döda trädet kan falla över, t ex grannens byggnader. Men då ska ju grannen eller i praktiken dennes försäkringsbolag känna till den omständigheten gällande trädets status före det föll så att de driver kravet mot kommunen vid skada.tveksamt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Nu har man sågat ner björken. Det låg några delar kvar efter, cirka 1520 cm i diameter. Jag kollade på den och det var verkligen ruttet. Satte jag en fot på en "stock" och tryckte till så sjönk foten ner flera cm, jag hade troligen kunnat sparka av den helt. Jag orkade inte släpa hem något så uselt som ved.
Oj, så stora björkar trodde jag inte att existerade.
Edit: Det är större än den björk i Småland som anses vara Sveriges största.
Edit2: Då läste jag ändå fel på enheten. Jag tolkade 1520cm som 1520mm.
Edit: Det är större än den björk i Småland som anses vara Sveriges största.
Edit2: Då läste jag ändå fel på enheten. Jag tolkade 1520cm som 1520mm.
Redigerat:
Jag skulle vilja påstå att björk är ett träd för framtiden, lätt att föryngra, god tillväxt (åtminstånde de 40 första åren), lätt kluven, lätt torkad, efterfrågad av såväl massaindustrin, kraftvärmeverken och kanske en miljon kamineldare som tror att man "måste" elda björkved.Claes Sörmland skrev:
Det används även till golv och möbler.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag menade inte industriellt utan mer för trädgård och park.F fribygg skrev:
Den är ett vackert träd som fungerar även där, men i den miljön bör de nog bytas ut relativt ofta.
Två bilder på 60 åriga björkar som vi har som utsikt, totalt 1,5-2ha. Även djuren trivs här i kvällssolen, bild tre.
Skönhet finns i betraktarens ögon.😉
Skönhet finns i betraktarens ögon.😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in