Häckar, Buskar & Träd
Kalle B: Det är meningen att gräset skall försvinna, det konkurrerar med trädet om vatten och näring
Culan: [citat] NU börjar vissa bli lite "ledsna" igen. är det pga hösten eller är dessa oxå påväg att ge upp :(
Culan: Planterade Thuja Smaragd för ganska exakt ett år sedan. Alla förutom 2 (av 54st) har alla klarat sig och satt sig fint och börjat växa. Nu har några börjat se lite svaga och bleka ut. Kanske bara beror på hösten? Lite bruna kvistar här och där och många är bruna intill stammen. ska man göra något? vara orolig? det är lagom fuktigt i marken, men har regnat mycket sista 2 veckorna.
nino: Hur gick det med häcken? Har lite rönnar som är självsådda som jag funderar på att ska få bilda häck
aka_the_barf: [citat] Tack för hjälpen! Aldrig hört om det namnet förr och det förklarar även varför jag haft svårt att hitta den när jag kikat på vanliga häckar. Ska nog ta "det värsta" som jag gjort nu, ungefär i bröst höjd så kör jag närmare marken i vinter när den somnat helt. På så sätt slipper jag slåss mot små kvistarna och dessutom slipper det ramla ned snö innanför jackan vid
hapazard: Myrr skulle jag inte använda men pyretrin som finns i vanlig flug och getingsprej är effektiv mot de flesta insekter, men kommer ju bara nå de vuxna skalbaggarna. Köp en stor sprejburk flugsprej på granngården el dyl, en vindstilla sommarkväll när du har pågående angrepp av skalbaggarna spreja ovanifrån och in mot bladverket så att aerosolen penetrerar bra.
Johntoc: Behandling var den jag skickade tidigare i tråden. Den är riktad mot larver, men den dödar väl allt som käkar på bladet vad jag förstår. Vi hade jättemycket i början utav sommaren men det avtog som sagt. Ska bli mycket spännande att följa nästa säsong!
Claes Sörmland: Jag skulle nog överväga att föryngringsbeskära den, alltså ta den vid marken och släppa upp den stegvis under några år.
AndersS: Två bilder på 60 åriga björkar som vi har som utsikt, totalt 1,5-2ha. Även djuren trivs här i kvällssolen, bild tre. Skönhet finns i betraktarens ögon.😉 [bild] [bild] [bild]
Abies koreana: Jag tror ni vattnar ihjäl träden, det skall kännas fuktigt i planteringsgropen när du känner med fingrarna, absolut inte blött. Nu när hösten kommit, dagarna är kortare och luften fuktig med inslag av regn behöver växterna inte massor av vatten. Deras signalsystem säger att nu är det dags att gå i vila och de slutar växa. Kompost är generellt inte för starkt näringsmässigt,
Kalle B: Hoppas det framkommer så småningom vad motivet till att kapa trädet var
Amsan89: [citat] Har du möjlighet att ta en bild på hur Ni gjort med spaljén? :)
Tove Nordqvist: Hej alla! För ett par år sedan drev vi upp ett påfågelsträd (Caesalpinia pulcherrima) från frö. Nu har det tyvärr växt ur vår lägenhet och trängs uppe i taket. Under sommaren har det stortrivts ute på balkongen, men nu inser vi att det helt enkelt är för stort för vårt hem. Är det någon som är intresserad av att ta över det som har lite bättre utrymme för det? Vi vill
Claes Sörmland: [citat] I april nästa år. Något kväverikt, t ex hönsgödsel eller blåkorn. Eller vilket gräsmattegödsel som helst.
z_bumbi: Jag skulle vänta ett tag innan kapning. Det kan vara att de står där av en specifik anledning i förhållande till tomten, vindriktning, grannar mm.
RoAd: [citat] Ok, du skrev dock "går inte". Och här verkar tydligen experterna ha olika åsikter. Plantinavia, som jag köpte av, rekommenderade plantering på hösten då risken för uttorkning är mindre och att plantan hinner sätta rötter till nästa vår då den behöver suga vatten för tillväxt. https://www.plantinavia.se/blogg/plantera-hack-pa-hosten/
Kalle B: Det beror ju på vad man vill göra av träden. Jag hade plockat bort alla de låga grenarna som verkar växa ut efter gamla grenar som blivit felaktigt beskurna en gång i tiden. På så vis får man med tiden rena och snygga stammar, det blir träd med en krona upptill. Men då försvinner å andra sidan det låga insynsskyddet. Beskärning görs helst i juli-september så det är bråttom om
Hep: Bra tips, men jag undrar om inte landhöjningen reda gjort jobbet åt TS.
Tobbe_C: Syren har inte så jättekraftiga rötter. Gräv runt , fäst sedan ett spel i klumpen och vinscha upp den.
BirgitS: [citat] Du får känna efter hur jorden är 20 cm ner i marken. Den ska torka upp lite mellan vattningarna och sen vattnar man till det blir blött.
hus520: [citat] Enligt kompis, kompis mormor hade vi riktigt kul. Men som sagt, jag minns inget av detta
FrallanMaxMamma: [citat] Tänk att Du svarade trots att inlägget var så gammalt. Så trevligt! Idogt vattnande är nog A och O, ja. Jag fick med ganska stora rotklumpar (med grävmaskin), men långt ifrån alla rötter kom med. Trist att Din ek inte klarade sig, men positivt att läsa om Ditt körsbärsträd. Om jag lyckas få mina ekar att överleva, så kanske jag kan ge något gott råd till näste
Fideliox: [citat] Bra tips! Kanske inte så snyggt med en hink där men why not. [citat] Här är det bara nån form av grus så inget klipp.
Kalle B: Naverlönn kan beskäras mycket hårt, de används till och med till häck ibland av den anledningen
Abies koreana: Jag tror du menar plommonträd `Victoria´ som är ett träd och inte en buske. Om ditt fruktträd ser ut som en buske har det blivit felaktigt beskuret. Plommonticka är en svamp som orsakar röta i ditt träd och du kan inte göra något. Svampen kommer så småningom att ta död på trädet även om det kan ta ett tag. För smittspridningens skull kanske finns skäl att ta bort trädet.