Hej,

Planterade ett naverlönn träd förra sommaren som växt på super bra. I augusti så började dessa löv visa sig. Är det för att hösten närmar sig eller mår det dåligt? Behöver jag klippa bort de grenar som har dess löv omgående eller vad gör jag?

Tack på förhand!

• Lövverk mot himmel, höstens tecken, gröna och gula löv, solljus, blå bakgrund med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lövverk mot himmel, skiftar från grönt till gult, tecken på höst, några moln.
    Skapa konto
  • Gröna löv med brunaktiga fläckar på träd, tecken på sjukdom eller åldring, ljus bakgrund.
    Skapa konto
Lägger till en fråga så slipper jag skapa flera inlägg.

Syns ganska dåligt på bilden men har en rijält gren som växer på snabbar uppåt än resten av trädet som förstör formen. Kan jag kapa den i höjd med grenarna runt omkring eller hur beskär jag här för att inte förstöra tillväxten?

Tack!

• En hand håller grenar av ett grönt träd mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Lönn kan få lite svampangrepp på bladen, inget att oroa sig över. Och nog kan löv se lite slitna ut så här på sensommaren.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lönn kan få lite svampangrepp på bladen, inget att oroa sig över. Och nog kan löv se lite slitna ut så här på sensommaren.
Tack för ditt svar, då pustar jag ut lite. Har du även kunskap om hur hårt jag kan beskära denna art utan att det får en negativ påverkan?

Naverlönn kan beskäras mycket hårt, de används till och med till häck ibland av den anledningen

• Gilla
OklartDP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.