1 243 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Buxbom vinter
Jag har varit lite sugen på att skaffa en buxbom, doften påminner om positiva saker bla. Men är oklart var man planterar den, om den ska ner i jord eller kruka utomhus och hur man isf hanterar den på vintern.
Den ska vad jag förstått inte vara inomhus.
De säljer ju buxus sempervirens, en sort av buxbom har jag sett men oklart hur den klarar svensk vinter även om jag planterar ut den.
Den ska vad jag förstått inte vara inomhus.
De säljer ju buxus sempervirens, en sort av buxbom har jag sett men oklart hur den klarar svensk vinter även om jag planterar ut den.
Om den klarar sig, det beror helt på klimatet. Sen ska den nog inte stå i styv lera. Hur är ditt klimat och din jordmån?
Buxbom funkade finfint i både kruka och plantering i Stockholm. Är det tjäle bör man skydda den mot vårsolen med t.ex. juteväv. Nere i Skåne växer de som ogräs.
Buxbom funkade finfint i både kruka och plantering i Stockholm. Är det tjäle bör man skydda den mot vårsolen med t.ex. juteväv. Nere i Skåne växer de som ogräs.
Har nog ingenstans att sätta den. Skulle kunna sätta den i pallkragen ev men då hamnar den i norrläge så det kanske är dumt ändå?yonna skrev:
Nu reade de visst ut buxbom för 20 kr st, så det kanske är gångbart att prova?
Klicka här för att svara