Hejsan!
Första inlägget och hoppas jag lagt det i rätt kategori..
Jag och sambon har precis köpt hus och har en undran om vår häck.
Får vi lov att ha en 1,8m hög häck räknat på nedan bild?
Eller mäter jag på fel referenspunkter?
Kommunen säger såhär
"För dig som har hörntomt
Du som har hörntomt har ett särskilt ansvar för att dina buskar och träd inte skymmer sikten för bilister och andra trafikanter.
Första inlägget och hoppas jag lagt det i rätt kategori..
Jag och sambon har precis köpt hus och har en undran om vår häck.
Får vi lov att ha en 1,8m hög häck räknat på nedan bild?
Eller mäter jag på fel referenspunkter?
Kommunen säger såhär
"För dig som har hörntomt
Du som har hörntomt har ett särskilt ansvar för att dina buskar och träd inte skymmer sikten för bilister och andra trafikanter.
- Gränsar din hörntomt mot en körbana ska sikttriangeln gå tio meter in
- Gränsar din hörntomt mot en gång- och cykelbana ska sikttriangeln gå fem meter in.
- Buskar och häckar får vara högst 80 centimeter höga från gatunivån inom sikttriangeln."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju klart och tydligt att buskar och annat får vara max 80 cm inom sikttriangeln, det innebär att det som är utanför denna kan vara hur högt som helst , men mät noga, gärna med en marginal på 10 meter + min 0,5 meter in, sen vad du tänker ha i växtväg, en del breder ut sig på bredden och kan komma in på 10 meters strecket,blir då att klippa rent till 10 meter. Så sätta något kan vara bra på 11 meters linjen
Från gatukorset då och var det räknas från ?? troligtvis en trotoarkants yttre del eller om man drar ut linjerna utmed rännstenen så dom träffar varandra, men bäst fråga kommunen från vilken del det ska mätas, ta då skriftligt på det för framtida bruk. Kan bli lite skillnad var man mäter frånLuddef skrev:
Hur har det gått med detta? Har en liknande undran.Luddef skrev:
Hejsan!
Första inlägget och hoppas jag lagt det i rätt kategori..
Jag och sambon har precis köpt hus och har en undran om vår häck.
Får vi lov att ha en 1,8m hög häck räknat på nedan bild?
Eller mäter jag på fel referenspunkter?
Kommunen säger såhär
"För dig som har hörntomt
Du som har hörntomt har ett särskilt ansvar för att dina buskar och träd inte skymmer sikten för bilister och andra trafikanter.
- Gränsar din hörntomt mot en körbana ska sikttriangeln gå tio meter in
- Gränsar din hörntomt mot en gång- och cykelbana ska sikttriangeln gå fem meter in.
- Buskar och häckar får vara högst 80 centimeter höga från gatunivån inom sikttriangeln."
[bild]
Klicka här för att svara
