Rottan
Rottan: [citat] Lite som du säger är det nog. Sen är det väl upp till var och en hur mycket tid och pengar man vill lägga på den och vad man ska ha den till. Men man kan ju få bra tips på hur du kan rädda sin gräsmatta. Och ur du ska gödsla med mera.
5 svar · 3,1k läst
C
carlh: Att korsa begränsningsslingan med guiden är inte att rekommendera. Fungerar i vissa fall, men troligen inte som du ritat det. Skulle kört på alternativ 1. Sätt fördröjningstiden på guiden till ca 3-4 min och tiden för begränsningskabeln till 99 min (detta gör att klipparen aldrig följer begränsningskabeln hem till laddstationen, vilket är bra i detta fallet).
7 svar · 7,1k läst
·
C
CaJa: Tuja har oförkänt rykte främst för att alla köper den billigaste, som säljs mest, sorten 'Brabant". Den är gles och blir därför lätt brun och skadad av solen. Köp ädeltuja i stället, dvs sorten 'Smaragd", den har finare grönfärg, är tätare och är kanonsnygg som lugnande stadig bakgrund på en tomt. Häcken i sig behöver inte var så "vacker", placera något vackert innanför
6 svar · 5,7k läst
Rottan
Rottan: Glömde skriva att jag jämnade ut det övre lagret när jorden var torr
4 svar · 1,5k läst
J
jenfor: Om ditt syfte är att komprimera gräsmattan för att den känns för lös så bör du lasta på alla stenar du bara rymmer på välten. En vält utan tyngder gör ingen nytta alls.
5 svar · 2,6k läst
X
xandra76: Men jag hade förbi 2 st markfirmor. Och de sa att makadammet kommer att dränera bort allt vatten, så att vi kommer bli tvungna att vattna konstant. Så deras rekommendationer var att ta bort all makadam, ner till den ursprungliga gräsmattan. Men har någon erfarenhet utav att lägga jord på makadam?
6 svar · 3,0k läst
M
mol9an: jag inhandlade en stiga park president idag !! känns riktigt skönt och bra !!! synd bara att det regnar som tusan så man inte får klippa med den !! :)
26 svar · 16,9k läst
B
bonnen: Häller min askan ihopp med med fårskiten, blir väldigt bra näring för grönsakslandet.
4 svar · 5,9k läst
F
Farzan: Helt OK att inte gräva djupare, det har man inte så mycket för ändå eftersom det mesta näringsupptaget görs av ganska ytliga rötter. Gör bara gropen extra bred, som Sommartorparen säger.
3 svar · 10,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Hmm, det låter som tvärtemot vad jag lärt mig om ogräs i lerjord. Man brukar avråda från att fräsa lerjord eftersom upprepad fräsning förstör strukturen. Dvs. jorden blir mer och mer kompakt för varje fräsning. Dessutom stimuleras vissa rotogräs, exempelvis kvickrot av att hackas sönder i småbitar. Varje liten rotbit blir en ny planta. Å andra sidan brukar just kvickrot
1 svar · 3,2k läst
J
jazzgossen: Vi flyttade en stor vinranka förra hösten (tror det är en Ziga också). Det har gått bra. Vi klippte inte ner den så värst mycket innan flytten. Däremot har vi klippt bort en massa döda grenar i år, efter att vi såg vilka som var döda och var det kom nya skott. Den ser ut att återhämta sig bra på sin nya plats.
3 svar · 2,3k läst
H
Helgon: Oki, tackar, då e d bara börja googla upp plantskolor:-)
2 svar · 5,4k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Weibulls har en sort som heter "Solbakka" som är lämplig för den slags jord. Faktiskt så har ni det idealiska underlaget för att anlägga en blomsteräng. http://www.pratensis.se/ (säger jag avundsjukt eftersom jag har lerjord.....)
1 svar · 4,2k läst
Y
yjs: Ser ut så, tack =)
2 svar · 3,2k läst
·
N
Nonkan: Du kommer få problem i just ditt fall eftersom installationerna ligger för nära varandra, klipparen kommer känna av båda slingorna när den ska klippa längs häcken om du inte har olika pin-kod. Ur tekniksk handbok 2008: "3.6 En Automower™ till flera trädgårdar Automower kan kopplas/kodas till mer än en installation, vilket möjliggör användning av en klippare till flera
6 svar · 3,6k läst
·
M
Marcus-i-Västerås: I mina trakter är det inga problem att få tag i maskin med förare för 500.--600.-/timmen med 16 tons maskin. Det är visserligen oskattade pengar :D Yrkesförare klarar av jobbet minst fyra gånger fortare än en ovan maskinist så jag tvekar inte på att låta proffsen göra jobbet...
7 svar · 2,1k läst
Sne4
Sne4: Ytterligare en sak: Om du vill ha en tät och fin häck så får du inte släppa upp den för snabbt, då den kan bli gles, gäller givetvis inte t.ex växter som inte ska toppas förrän de uppnått rätt höjd. Jag har några häggmisplar som är inne på år 2. Nästaår så är de nog uppe på c:a 140-160cm, men inte kommer de att se ut som en häck då, snarare som pinnar(just dessa blev
6 svar · 6,4k läst
M
Mats: 10-15 cm jord är ett bra underlag för gräsmatta så får du plats med det så :)
5 svar · 21,0k läst
J
jenfor: Hmm... Avdelningen I-landsproblem. Själv hade jag önskat att vårt träd gav så mycket äpplen att man tvingades plocka dagligen...
14 svar · 9,7k läst
yonna
yonna: Kontentan av era mer och mindre lyckade flyttningar är att a) vattna men även duscha grönytorna b) gärna täcka med odlingsduk om de är utsatta för mycket sol c) hålla undan för hanhundsbenlyft När det gällde c) lyckades jag inte ... :eek: ... av 4 plantor dog 2 - det räcker med ett lyft!
9 svar · 14,1k läst
Myrlejon
Myrlejon: Jag håller med dig att det är vackert, coh om du har en honplanta med humlekottar kan du binda fina kransar av slingorna. Dock tyckte jag det inte var lika roligt när meter av liander letat sig in under takpannor, virrat sig in i den inbyggda takfoetn och kom ut ett par meter bort etc.
3 svar · 8,7k läst
J
jenfor: Räkna med att jorden behöver ligga till sig över en tjälperiod. Nästa sommar kommer den således att kännas stabilare. Du kan dock knappast vänta till dess med att klippa. Dock lär det inte vara bättre om 2 veckor så är det långt kan du lika gärna klippa nu.
2 svar · 3,0k läst
johram
johram: Kolla med Flyinge Plantshop (www.flyingeplantshop.se), inte så långt från E22/Gårdstånga. Dom har rullgräs för runt 20kr / m2 såg jag idag!
1 svar · 2,7k läst
johram
johram: Kolla i Flyinge, E22 mot Eslöv. www.flyingeplantshop.se. Dom har rullgräs såg jag för 20kr / m2 plus en massa annat skoj!
3 svar · 18,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag skulle vänta några månader till med planteringen. Framåt oktober är ett säkrare kort vad gäller jämn fuktighet i jorden. Här finns en ganska bra förteckning över olika plommonträd och skillnader mellan sorterna http://www.algonet.se/~reinisch/plommon.htm
2 svar · 7,2k läst
P
ParkaKungen: Ligusterhäcken är säkert 30-40 år, ingen aning. Bokplantorna som nästlat sig in har en stamdiameter på 5-6cm , så den är nog inte ung iheller. Blir ekoplugg eller kopparspik.
2 svar · 1,9k läst
D
Donald Trump: Kan även rekomendera en brassestol och några pilsner samt en hagelbock av typ Lincoln, Husqvarna eller Beretta. ;-)
2 svar · 2,9k läst
M
MsFixit: Aha... tack för svar! Det kan man se på vår häck nu. En gammal beskärning kapade stammarna ganska ordentligt men från det snittet kommer det många nya kraftiga grenar.
5 svar · 9,0k läst
E
Eva H: På sikt är en granhäck ett altenataiv. Har sett lite olika typ av plantplacering: en rad med ca 40 cm mellan plantorna, i zick-zak med två eller flera rader. De går ju att plantera lite större plantor än småttingar (pluggplant). Annars är nog pil och häggmispel det som växer fortast
7 svar · 12,9k läst
H
Hattifnatta: Jag undrar om liguster är ovanligt känsliga. Vi planterade barrotsplantor i höstas, de såg så fina ut. Vi pysslade och vattnade men i vår var hälften av plantorna döda. Vi fick nya på plantskolan men de var inte helt lika de första och häcken frodas inte direkt. Vi får väl se hur vintern går?...
8 svar · 18,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.