2 792 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Akutvård till mitt äppelträd
Har upptäckt typ röta i mitt äppelträd, skulle vilja veta om någon råkat ut för liknande och vad dem gjort.
enligt min uppfattning så verkar det vara så att dem tidigare ägarna misskött beskärningen och har nog bara skurit där det passar, och efter det så har det blivit röta på dessa ställen....det är min teori( är ingen expert)
kapar man bort en sån gren så är det svart i mitten av grenen.
men det kanske finns nån som vet exakt vad det handlar om och hur man går till väga
det är lite akut läge så om ni har msn är ni välkomna att höra av er där...så kan jag fixa bilder verkar vara något strul med att ladda upp dessa...
hell_onion@hotmail.com
enligt min uppfattning så verkar det vara så att dem tidigare ägarna misskött beskärningen och har nog bara skurit där det passar, och efter det så har det blivit röta på dessa ställen....det är min teori( är ingen expert)
kapar man bort en sån gren så är det svart i mitten av grenen.
men det kanske finns nån som vet exakt vad det handlar om och hur man går till väga
det är lite akut läge så om ni har msn är ni välkomna att höra av er där...så kan jag fixa bilder verkar vara något strul med att ladda upp dessa...
hell_onion@hotmail.com
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Det kan ju vara fruktträdskräfta. Om du byter ut ditt träd se då till att få en sort som inte är så mottaglig.
http://www.juniper.se/tradvard/krafta3.htm
http://www.juniper.se/tradvard/krafta3.htm
vill bara tillägga att ett kräftsjukt träd kan leva länge och fortsätta producera frukt. Man kan inte göra något åt själva kräftan, men man kan pyssla om trädet genom att vara varsam i beskärningen samt luckra jorden kring kronans ytterkant och så någon gröngödslingsgröda. Har själv gjort så och fått en effekt över förväntan. Detta förutsätter att trädet på något sätt har ett värde för er, att det pryder sin plats och/eller ger goda äpplen.Melkerberg skrev:
Bläddra runt lite på hemsidan som länkats till ovan. Finns mycket matnyttig info.
Lägg gärna upp bilder på ditt träd.
Sommartorparn har rätt. Jag har också varit med om kräfta på ett Ringstedt-träd. Trädet såg risigt ut när jag köpte fastigheten men de kraftiga angreppen på huvudstammen vallades så småningom in och trädet frisknade till. Tog många år, dock.
Vi använde trädet till kaninmat just pga dess dåliga kondition. Eftersom vi under hela året beskar kan detta kanske bidragit till tillfrisknandet - även om detta sätt inte är något jag rekommenderar. Men pyssel och gödsling och luckring låter som bra råd.
Vi använde trädet till kaninmat just pga dess dåliga kondition. Eftersom vi under hela året beskar kan detta kanske bidragit till tillfrisknandet - även om detta sätt inte är något jag rekommenderar. Men pyssel och gödsling och luckring låter som bra råd.
Klicka här för att svara