Hej är det någon med gröna fingrar som kan tipsa om en häck så man slipper se grannen (även kallad idiot) blir rätt lång 62 meter

Thuja, den är ju grön året om och blir flera meter hög och behöver inte klippas lika mycket som en lövhäck.

mirakelasta skrev:
Thuja, den är ju grön året om och blir flera meter hög och behöver inte klippas lika mycket som en lövhäck.
:rolleyes: Efter tio år lär den behöva klippas vansinnigt mycket, om den trivs.

Jag vet. En av anledningarna till att jag sålde trädgården (med arbetskrävande thujahäck) och byggde nytt ...

Syren eller häggmispel.

Röstar på thuja, finns i olika höjder och blir tät

Eller Avenbok. Avenbok är en häck som man inte ska klippa på höjden förrän den nått önskad höjd. (Till skillnad från de flesta anrda löv-häckar som bara ska släppas upp 1 dm per säsong, annars blir de glesa.) Det betyder att man får upp insynsskyddet rätt fort, till en hyfsad kostnad. Avenboken har dessutom den trevliga egenskapen att behålla bladen hela vintern, bruna förvisso, men den är tät och insynsskyddande ända tills på vårkanten då de nya knopparna är på väg att slå ut. Då är den genomskinlig några veckor bara.
Ska dessutom inte klippas på våren, som andra lövhäckar, då har man ju fullt upp i almanackan ändå. Utan inte förrän efter midsommar, och mitt i sommaren tycker jag att det är lättare att hitta en lämplig dag för sådant utomhuspyssel.

Vill man kan man köpa krukodlade exemplar (dyrt som skrutt förstås) som redan är en meter höga. Sen växer de på sig ett par decimeter på en sommar, när de väl etablerat sig. Du får räkna med att du då behöver ca 2-3 st per meter, kostar ungefär 150:-/styck. Köper du mindre plator i 10-pack får du räkna med 3-4 plantor per meter, men med ett 10-packspris på ca 200:-.
Motsvarande pris för ett stort exemplar av thuja är ca 300:-.

avenbok verkar inte dumt. tackar för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.