13 449 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Sjuka pilträd
Är det någon som vet hur man ser vad som tar död på ens pilträd? Jag har planterat två pilträd på helt skilda ställen på min tomt och det första pilträdet, tappade sina blad jättesnabbt och nu kan man se mörka fläckar på stammen. Jag tvivlar på att det dött av törst för den står på en väldig blöt plats och vi har vattnat det. Det andra pilträdet har sett jättefint ut tills nu helt nyligt då även det börjat se ledsen ut och bladen börjar bli bruna. Är det möjligt att dom blivit utsatta för "förgiftning" eller finns kanske någon enklare förklaring? Jag har även satt tallar, som jag blivit tillsagd skulle vara svårare träd och dessa mår kanonfint. Dom träden står dock inte så dom irriterar min granne vilket pilträden gör.
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Om dom är av sorterna `Elegantissima`så är dom extra känsliga för pilskorv. Men dom kan ta sig och komma ikapp skorven.
Vad innebär egentligen pilskorv? Har ett helt gäng pilbuskar på en annan del av tomten med liknande läge och dom växer så det knakar.
Om man misstänker att någon faktiskt sprutar typ roundup på dom eller liknande... Kan någon säga om det går att se på trädet på något sätt? Om jag planterar ett par nya pilträd kan jag göra något för att få det bekräftat eller få fram att något annat har tagit dom. Hur bekräftar man ex.vis pilskorv?
Om man misstänker att någon faktiskt sprutar typ roundup på dom eller liknande... Kan någon säga om det går att se på trädet på något sätt? Om jag planterar ett par nya pilträd kan jag göra något för att få det bekräftat eller få fram att något annat har tagit dom. Hur bekräftar man ex.vis pilskorv?
Klicka här för att svara