Vi har en Magnolia som är två år gammal och som alltså inte hunnit växa till sig så mycket än. Vi funderar på att flytta den till en annan del av trädgården. Går det tror ni? Magnolior är ju rätt känsliga och lite kinkiga av sig. Om det är möjligt att flytta den - när på året är det bäst att göra detta?

Ja, det är någonting med att rötterna är väldigt känsliga, en del menar att man bör till och med undvika att gå på marken nära magnolierna just för att det små rötterna är så spröda och går av ytterst lätt. Hoppas det finns någon med erfarenhet av detta. Har själv tre små magnolier på tomten och så här i efterhand skulle jag vilja flytta två av dem.

Hittade en länk om flytt: http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/tradgardsskotsel-allmant/flytta-buskar-och-trad/

Redigerat:
Om du absolut måste flytta på dem så gör det nu.

Jag köpte ett par småplantor på Kivik Esperöd då jag var där på en magnoliavisning förra året. Krukade dem i stora baljor just för att jag inte visste precis var jag ville ha dem. Nu ska de försiktigt tas upp och planteras.

Det är riktigt att rötterna är mycket känsliga. Lorentzon från Alnarp, en av våra magnoliagurus, rekommenderade just att köpa småplantor istället för de stora maffiga exemplaren som vi ser i plantskolorna. Sen ska man se till att man inte gå på marken vid buskarna/träden. Inte fel att lägga barkströ omkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.