2 473 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
hjälp! Vilken friväxande häck??
Vilken velpotta jag är! 30 meter häck ska planteras å det snaraste men jag kan inte bestämma mig!
Det är ett ganska högt insynsskydd (helst även vintertid pga badande i badtunna) som är planerat mellan vår och grannens tomt. Båda tomterna har starka inslag av naturtomt med skog i bakgrunden.
Vill inte ha några barrlikande växter (dvs ej thuja, idegran etc)
Mina tankar har fladdrat mest kring prakthäggmispel senaste dagarna men sambon påpekade att det kommer bli en 30 meter röd vägg på hösten och han gillar inte rött så mkt..
Andra alternativ jag funderat kring är vintergrön liguster men övergav idén för att det känns lite för prydligt med klippt häck och möjligtvis onaturligt i miljön... Sen var jag inne på Avenbok men orkar inte binda och greja...Spirea fick jag tips av Yonna här på forumet men de jag har sett ser absolut inte fina ut, skräpiga och spröda...bara fel sort?
Har ni något råd? och varifrån ska man beställa?
Det är ett ganska högt insynsskydd (helst även vintertid pga badande i badtunna) som är planerat mellan vår och grannens tomt. Båda tomterna har starka inslag av naturtomt med skog i bakgrunden.
Vill inte ha några barrlikande växter (dvs ej thuja, idegran etc)
Mina tankar har fladdrat mest kring prakthäggmispel senaste dagarna men sambon påpekade att det kommer bli en 30 meter röd vägg på hösten och han gillar inte rött så mkt..
Andra alternativ jag funderat kring är vintergrön liguster men övergav idén för att det känns lite för prydligt med klippt häck och möjligtvis onaturligt i miljön... Sen var jag inne på Avenbok men orkar inte binda och greja...Spirea fick jag tips av Yonna här på forumet men de jag har sett ser absolut inte fina ut, skräpiga och spröda...bara fel sort?
Har ni något råd? och varifrån ska man beställa?
- - -Marypytting skrev:Sen var jag inne på Avenbok men orkar inte binda och greja...
Välj bok istället - den behöver inte bindas. Växer snabbt. Kräver dock två klippningar/säsong. Bladen sitter till stor del kvar på vintern.
Spirea fick jag tips av Yonna här på forumet men de jag har sett ser absolut inte fina ut, skräpiga och spröda...bara fel sort?
Behöver inte vara fel sort men den kräver gallring - bäst årligen. Gallringen kan göras på senvintern där man vid roten sågar/knipsar av alla stammar som är tjockare en en kraftig tumme. Då kommer den ändå att blomma på försommaren. Men de flesta spireaägare gör inte detta och då blir spirean efter ett antal år bara risig
Sorry - boken ska ju inte vara friväxande - miss från min sida.
Redigerat:
Tack Yonna! Men en annan sak med spirean är att den inte blir tillräckligt hög (?) Nu funderar jag på att leta efter någon typ av syren som växer lite snabbare. Vad tror du om det?
Har egentligen inget emot att klippa häckar men det verkar som man måste hålla dem så låga första åren, alltså låta dem växa långsamt för att de ska bli täta (Liguster) eller hålla på och binda (Avenboken). Inget av alternativen låter ju särskilt lockande men det blir väl bättre insynsskydd på längre sikt? Alltså de blir tätate än t ex syren och häggmispel?
Ps vi har väldigt hungriga rådjur och som jag förstått så finns bok med i deras meny!
Har egentligen inget emot att klippa häckar men det verkar som man måste hålla dem så låga första åren, alltså låta dem växa långsamt för att de ska bli täta (Liguster) eller hålla på och binda (Avenboken). Inget av alternativen låter ju särskilt lockande men det blir väl bättre insynsskydd på längre sikt? Alltså de blir tätate än t ex syren och häggmispel?
Ps vi har väldigt hungriga rådjur och som jag förstått så finns bok med i deras meny!
Redigerat:
Spirea vanhouttei blir flera meter hög om man inte håller ner den. Helt underbar om den sköts rätt. Växer dessutom förhållandevis snabbt. Även om rådjuren skulle gå på den - vilket jag inte känner till - bör den inte skadas så mycket att den lägger av! Dessutom är den frisk och långlivad och kräver inte mycket.
Klicka här för att svara