3 277 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
nyinköpt träd slår inte ut
Jag köpte en avenbok, ca 225 cm hög. Trädgårdsmästaren på plantskolan var lite orolig över dessa sa han för de borde slagit ut vid det här laget, men du får gärna ta hem och testa om den kickar igång. Har haft den hemma nu i två veckor. (bor i zon 1-2) Knopparna är små men flikar man upp dem försiktigt så är det grönt därinne, men det är nästan omärklig skillnad. Några a de små grenaran har torkat men i övrigt erkar den frisk.
Kan rötterna blivit torra eller frusna i sin plastkruka under vinterförvaringen? Frågan är om den kommer ge upp? Är det någon idé?
Har satt dem i vanlig planteringsjord, är lite rädd att jag skall vattna ihjäl den men också att det kanske blir för lite nu när den verkar så svag. Några råd eller erfarenheter?
Kan rötterna blivit torra eller frusna i sin plastkruka under vinterförvaringen? Frågan är om den kommer ge upp? Är det någon idé?
Har satt dem i vanlig planteringsjord, är lite rädd att jag skall vattna ihjäl den men också att det kanske blir för lite nu när den verkar så svag. Några råd eller erfarenheter?
Jag förmodar att du får ett nytt om det inte tar sig så avvakta - det kan tända lite senare. Övervattna inte trädet innan bladen sprungit ut.
Jag har haft ett tjugotal avenboksplantor i svarta plastodlingspåsar i trädgården under vintern. Hälften har dött - antagligen för att de haft det för surt om fötterna. Ett par av mina planterade plantor från förra säsongen har tänt precis i dagarna och jag bor i zon I.
Jag har haft ett tjugotal avenboksplantor i svarta plastodlingspåsar i trädgården under vintern. Hälften har dött - antagligen för att de haft det för surt om fötterna. Ett par av mina planterade plantor från förra säsongen har tänt precis i dagarna och jag bor i zon I.
Klicka här för att svara