Önskar som sagt erfarenheter från er med en Stiga Park 4wd. Vilken modell har ni, vad är bra samt vad är dåligt med den. All info är önskvärd.

Ni med Compact 4wd och kuperad tomt. Hur många kvm per bensintank får ni ut?
Hämtar min nya imorgon med 105 aggregat och sen är det bara att vänta på att det blir grönt så man får testa. =)
Körde tidigare Husqvarna Rider och det var då inte mycket att hänga i granen. Slog i det mesta och stod och spann övrig tid. Förutom att man sitter som en gorilla i en trampbil... ;-) Ser fram emot att få åka Park istället, fast tvekar lite på om jag inte skulle ha lagt ut mellanskillnaden mot en Park Prestige 4wd istället och fått trycksmord motor. Vi har som sagt en ganska rejält kuperad tomt så..

Mvh Robster

Gjorde en totalomvändning i sista stund. Ringde på morgonen samma dag som jag skulle hämta min Stiga Park compact 4wd och avbeställde den. Bad honom skruva ihop en Stiga park Prestige 4wd istället. Vågade till slut inte avstå från trycksmord motor pga sluttande tomt (ganska mkt bitvis) som är en del klippande (ca 4.000 kvm). Är GRYMT nöjd hittills och tycker spontant att det är en mer rejäl klippare än gamla ridern.

Någon mer som har köpt ngn 4wd och vill uttala sig om bra dåligt?

//Rob

J
Ingen Stiga men väl en Husqvarna Rider Pr17 awd med 112cm klippdäck som går kanon bra på vår väldigt kuperade tomt. Har ca 5000 kvadrat gräs som tar strax under 1 timme att klippa om man kör lagom sakta, åtgår ca 1/4 tank med bränsle ca 3.5 liter så jag är mycket nöjd med anskaffningen.

enda nackdelen jag kan komma på är att klippdäcket inte lyfts så värst högt i transport läget.

Tackar för det. Inte riktigt rätt modell, men allt som är 4wd och som påminner kan nog vara med. =) Det där med dålig lyfthöjd i transportläge är samma för parken. Lyckligtvis kan man med kedja höja upp däcket väsentligt och sen köra, vilket underlättar ibland.

Har föresten insett att gräsmattan jag klipper är på drygt 5.000 kvm och inte 4.000 kvm som jag trodde. Många bitar runt många småhus blir mycket till slut. =)

Räknar med att klippa första gången i helgen eller i nästa vecka om regnet som kommer nu gör vad det ska. Dock kommer ca 1.000 kvm vara belagt med en dryg dm jord och förhoppningsvis nysått då, men självklart kommer testintryck att rapporteras här tillsammans med förbrukning, tid osv.

//Rob

Första klippningen är nu framflyttad pga brist på växt... Är för torrt (även om det regnar just nu) så gräset har inte riktigt skjutit fart. Ny tid för första klippning bör bli nästa helg istället. Dock har jag provklippt en liten yta som dragit iväg längdmässigt och det lovar gott. Tackar gudarna för att jag tog den större Prestigen iaf för man hör att även den får ta i en del när man åker uppför. Har även lyckats få den att spinna på ett par ställen för att gräsmattan lutat för mycket i kombination med att den är för ojämn. Dressning med mursand för slät och fin gräsmatta (ja, förutom lutningen då) kommer att ske nästa sommar när det nysådda har satt sig helt.

//Rob

//Rob

Hur kuperad är din tomt ? Jag fundera på att köpa en åkgräsklippare men min tomt är väldigt kuperad så det vore intressant att höra hur det fungerar hos dig och hur kuperad din tomt är.

/Carla

Carla skrev:
Hur kuperad är din tomt ? Jag fundera på att köpa en åkgräsklippare men min tomt är väldigt kuperad så det vore intressant att höra hur det fungerar hos dig och hur kuperad din tomt är.

/Carla

Denna bild bör vara nog svar på din fråga. :-)
Det verkar funka bra hittills, men det är först till helgen som jag räknar med att klippa alltihopa första gången och verkligen få en test. Har kört på alla branta ställen utom det brantaste och det har gått finfint. Enda negativa var när det var rejält brant och samtidigt ojämt och jag krypkörde för att testa för då spann den så jag fick rulla tillbaka en halvmeter och ta lite fart. I övrigt är jag mkt nöjd hittills.

Fler som kan lägga upp bilder på hur deras kupering ser ut vore kul för jämförelsens skull! :-)

//Rob

• IMG_3708.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, då har jag klippt ett par gånger med Stiga Park Prestige 4wd:n. Första gången skrev jag inget om, då min lilla dotter på knappt två år absolut skulle åka med hela tiden så det gick inte att skaffa sig en bra uppfattning.

Idag klippte jag dock igen och detta med blött gräs, efter att det har regnat hela förmiddagen och sen varit uppehåll i en knapp timma. Tänkte testa hur det gick och var beredd att avbryta efter en kort stund om det inte blev bra. Blev kanon! Drog 4-6 liter för hela gräsmattan och med tanke på längd, väta och att jag tog det försiktigt så tycker jag det var kanon som sagt. Stiga Park är MYCKET smidigare än min gamla husqvarna rider. Grym skillnad till det bättre. Rattkulan funkar kanon, men jag är nöjd att jag tog Prestigen och inte Compacten. Även Prestigen får anstränga sig när jag åker upp precis där skuggan ligger nedanför huset på bilden ovan jag skickade. Helt klart behövs effekten. Dessutom blir det ganska långa bitar på skrå som ni ser och då är det skönt att ha trycksmort.

Nästa sommar ska jag försöka dressa hela gräsmattan för att få bort ännu lite mer ojämnheter. Vissa delar skulle jag kunna sänka aggregatet ytterligare ett snäpp och klippa tightare om jag hade dressat lite bättre. Idag blev det på snäpp 3 och nästa gång siktar jag på att ta stora delar på snäpp 2.

Over and out.

Rob

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.