I tre år, sedan vi köpte huset, har vi sparat en del sly som växer i trädgården, eftersom säljarna berättade att de huggit ner en plommonlund för några decennier sedan. Nu bär de äntligen frukt, små fina plommon. Hurra! Det skjuter upp eländigt många rotskott, och nu funderar jag på om jag ska spara bara tre eller fyra stammar på lagom avstånd från varandra, eller om det kanske skulle gå att förvandla en del sly till en plommonhäck. Vad tror ni, kan man börja klippa tidigt (jag har säkert 50 skott att välja på) och hålla dem på buskhöjd, eller är det en dödfödd idé? Är det någon som provat? Jag sparar hur som helst några träd, men eftersom de växer precis i en jättelång spireahäck, som vi håller på att föryngra, kunde det vara kul att låta en del av häcken vara en plommonhäck istället, som barnen når o.s.v.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.