Funderar på häck kring tomten nu och gillar utseendet och tätheten i Thuja Brabant, vi tänker oss köpa rätt höga buskar att börja med för vi vill få insynsskydd så snart vi kan.
Men finns någon erfarenhet av Thuja här i Umeå? Vi har ju växtzon fem och det är ju gränsen för Thujan. Växer den snabbt även här eller bör man gå på ett annat alternativ? Vi är inte SÅ kinkiga med kostnaden, bara det blir bra. Att den behöver klippas ofta är inget bekymmer heller, det gör jag så gärna.

Jag frågade om Thuja på Hanskogs handelsträdgård när vi skulle köpa buskar som insynsskydd och de varnade för att thujan tenderar att växa långsamt här uppe. Eftersom vi precis som ni ville ha ett insynsskydd som växer snabbt så blev det häggmispel istället. Tilläggas ska att vi inte har en regelrätt häck, utan fristående buskar som insynsskydd.

Vi har två thujor på tomten som vi planterade för tre år sedan och de har växt typ 10-15 cm sedan dess. Det är i o f s billiga thujor köpta på k-rauta. Erfarenheten säger att man får vad man betalar för och jag är säker på att thujor köpta på en handelsträdgård hade hunnit mycket längre, men inte så snabbt som vi önskar...

Man bockar och bugar för svaret! Lite som jag misstänkte, att det skulle vara lite tröga. Hur funkar häggmispeln för er? Går den att få tät? Min förhoppning var att häcken skulle göra att jag kunde sola min egen häck utan att förbipasserande skulle bli blinda.

Jag kan säga att här i zon 4 ser thujorna för djäkliga ut! Så jag hade aldrig rekommenderat det till någon i Umeå. Häggmispeln klarar sig nog bättre, men det finns ju även lärk som är himla fin som häck, för att inte tala om gran.

Fredrik&Karl skrev:
Man bockar och bugar för svaret! Lite som jag misstänkte, att det skulle vara lite tröga. Hur funkar häggmispeln för er? Går den att få tät? Min förhoppning var att häcken skulle göra att jag kunde sola min egen häck utan att förbipasserande skulle bli blinda.
Om man beskär häggmispeln varje år så går den att få tillräckligt tät. Inte lika tät som thuja (den ser man ju inte igenom alls) men som insynsskydd bör den funka utmärkt. Den växer lite FÖR snabbt på höjden och därför får man beskära för att få den lite yvigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.