En stor vacker gran växer ihop med flaggstången således att flagga, vimpel eller vad jag nu vill hissa upp där, helt enkelt fastnar i granen. Just nu är gran och flaggstång förenade medelst en vimpel :)

Naturligtvis kan jag fälla flaggstången och ev flytta den men jag är ändå lite bekymrad över granens storlek.
Fälla granen vore också synd, den ger perfekt insynsskydd där den står.

Min idé är att toppa granen ca 2 meter ... men vet inte om det är lämpligt. Tål ett sådant träd dylik behandling? Vad bör man isf tänka på ? Någon som vet ??

Toppar du granen på två meter så kommer den att fortsätta växa men med flera toppar i stället för en. Problemet med intrasslad flagglina kommer därvid troligtvis att öka, för att inte tala om att det är fult med toppade granar.....

Dessutom går det lätt röta i granar om man sågar i dom, och dom blåser ner lätt nog ändå utan att vara ruttna också

Klart man man kan topa granen, men den kommer att växa till en gigantisk buske istället.

Efter ett, kort men moget övervägande ... flyttar jag på flaggstången. E väl en sjuhelsikes plint att gräva upp :(

Skulle nog inte se bra ut med en avklippt gran ... Hmmm, Undrar just vad som kan gälla om trädet skulle falla en dag ..

Hemmakatten
Ett klokt beslut att flytta flaggstången om du nu inte vill såga ner granen. En toppad gran är verkligen bland det fulaste man kan se...

Akta rötterna på granen bara när du gräver upp flaggstångsfundamentet. Står dom så nära varandra som du säger är det risk att du måste kapa grova rötter för att kunna gräva, och då ligger granen i nästa oväder...

Ja, jag inser att jag står inför ett mångsidigt projekt ... Jag har, medelst såg klättrat upp i trädet för att lösgöra grenen som vimpeln sitter fast i ... Meeeen, varför ska det vara enkelt ... dels blir det väldigt tajt att klättra den sista metern och dessutom hittade jag ett jättelikt fågelbo som jag inte kan komma förbi ....

Trädet står i ett perfekt läge ... Såvida inte det får för sej att ramla .. då e det synnerligen allt annat än perfekt ... har ju redan en kinkig granne :) ..

Nåväl .. jag har redan projekt nog för denna sommar .. så vimpeln får hänga där så länge ..

Vad är det som gör att just granar står så löst i backen ??
Vilken försäkring måste man ha ... om det värsta skulle hända ??

Suck va det är jobbigt med hus ibland .. :)

Kan man inte tänka sig en kortare vimpel/flagga? :)

jesped skrev:
Vad är det som gör att just granar står så löst i backen ??
Väldigt ytligt rotsystem. Det var därför smålands enorma granplanteringar blåste ner i stormen Gudrun, men övriga träd stod kvar.
jesped skrev:
Vilken försäkring måste man ha ... om det värsta skulle hända ??
Livförsäkring...

jesped skrev:
Efter ett, kort men moget övervägande ... flyttar jag på flaggstången. E väl en sjuhelsikes plint att gräva upp :(

Låt plinten vara...köp/gjut en ny istället

FLKR

Hittade en gammal plint från flaggstång på min baksida när jag grävde en stenkista... 80-100 cm i diameter minst 1 m hög, räknade ut att den vägde 1,5 ton tror jag det var. Så ett tips gör ett nytt fundament om du inte vet att den är mindre än min var...

PS. bra att du inte toppade granen. Pappas granne har gjort så. Det är absolut det fulaste man kan göra. Bättre såga ner helt och plantera nytt...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.