Vi bor i Jämtland och hade tänkt så gräsfrö nu i höst, då kom regnet och det blev för blött i jorden. Hur sent inpå hösten kan man så gräsfrö?
 
Vet inte hur det funkar i Jämtland, men jag bor i Västergötland och jag sådde i december förra året. Det är kanonfint gräs där nu. Det är nog generellt bättre att så på hösten så att gräset har lite försprång på ogräset som frodas på våren. Men hur lång och kall vinter fröna klarar vet jag inte.

Jag skulle så nu och hoppas på det bästa. Det kan inte bli värre än att ni får komplettera med lite frö till våren.
 
Vad tror ni om färdig gräsmatta (rulle) då?
Hur sent funkar det i Skåne?
 
orpon skrev:
Vad tror ni om färdig gräsmatta (rulle) då?
I princip hur sent som helst skulle jag tro. Jag har sett det läggas i november med lyckat resultat och det var i Stockhomstrakten.
 
Gräs växer så länge det är över 4 grader så man kan så ganska så sent utan att det är någon större fara. Och jag tror nog att om fröna inte gror i år så övervintrar dom och kommer igång till våren igen...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.