Vi tog bort våran gamla gräsmatta och sådde en ny i våras, och den har ju vuxit och är nu grön och fin. Men dom senaste veckorna har vi börjat få problem med något som jag tror är klöver. Men det är inte den "vanliga" klövern, utan denna har som stänger som ligger direkt på marken ut från själva plantan. Och dessa kan bli flera decimeter långa, och fulla med blad.
I början förde jag en ojämn kamp mot det med hjälp av en fjäderkratta. Men nu har klövern tagit överhand och jag undrar om det finns någon medel som man kan kasta/ spruta ut dom tar död på klövern och annat ogräs, men som gräset inte tar skada av?

Sammanlagt har jag kastat ut gödning 3 ggr sedan vi sådde mattan, och detta i form av 11-5-18.

Har tyvärr ingen lösning på problemet, men har precis samma problem själv. Hela vår gräsmatta har i princip tagits över av den typ av klöver du beskriver, långa revor som slingrar sig längs marken. Har sett att flera rekommenderar Stroller Plus+Kombi att bekämpa vitklöver med, men det är ju snordyrt (om man har stora ytor att gödsla) och vet ej heller hur bra den funkar i praktiken.

Kolla annars in http://www.olleberg.nu/06/vanligafragor.htm

• Gilla
PhilipZ
  • Laddar…
Samma här.. fast nu är det inte så mycket.. jag och tjejen har våra "raider" ibland och tillbringar en hel dag åt att rensa gräsmattan från detta.
Sakta men säkert så pillar man upp revorna och följer dom till "moderplantan" där man drar upp hela med roten..

Hej! googla på olle berg så kommer du till hans hemsida, det han inte vet är nog inte värt att veta. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.