Misstänker att jag har fått päronrost på mitt träd.
Är det bara hugga ner det och plantera körsbär eller liknande istället?

• päron.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är päronrost. Du blir aldrig av med det, men det går att leva med. Vi har ett träd, som haft päronrost 3 år i följd. Detta året syns ännu inget angrepp. Trädet ger fin frukt som tidigare. Har för mig att värdväxten är någon typ av blåaktig enebuske.

Kan det sprida sig även till andra arter, t.ex. äppelträd? Vi har ett litet ynkligt päronträd som jag tror har päronrost (men prickarna är mörkare än på Stefan N:s bild). Vi vill flytta trädet men funderar på om det är lika bra att låta det gå hädan ... Vill inte riskera att det sprider sig om det nu kan det.

Nej, päronrosten går inte på äppleträden. Många päronträd klarar av rosten men på sikt kan päronrosten ta kål på ett träd såvida trädet blir starkt angripet men då är det oftast i kombination med ett träds annan svaghet.

Det var väl i början av 90-talet som päronrosten nådde min fd trädgård i Malmö. Det då 70-åriga Charneu-trädet - mycket stort och maffigt - klarade av att ge frukt ganska så många år trots angreppen men de sista åren jag ägde fastigheten fick jag ingen frukt alls. Trots detta blommade trädet rikligt varje vår. Under sommaren fick man köra gräsklipparuppsamlaren flitigt för att få bort de föga vackra svarta fällda bladen.

Det hjälper om man gemensamt grannar emellan tar bort importerade enar, främst Sävenbom på kanske 20-40 m avstånd. Det blir starkare angrepp ju närmare enen finns. Även hagtorn kan vara värd för päronrosten under vintern men jag har personligen inte sett lika stora angrepp som just för Sävenbom.

Ta alltså inte bort ditt päronträd utan försök finna värden till rosten och ta - om möjligt - bort detta i första hand.

H
Vårt päronträd fick ett angrepp förra året. Vi fick information om att spruta bladen med något som jag inte kommer på samt att ge det rikligt med kalk. I år har det blivit frukt samt att angreppen finns bara mycket lite.

Tack för informativa svar! Jag har hört tidigare att päronrosten kan komma från enar och jag har försökt kika hos våra grannar men kan inte se någon hos de allra närmsta. Ett par hus bort finns det dock. Hagtorn kan det säkert finnas. Jag är nog lite tveksam till att be grannarna röja bort växter dock. Får se hur vi gör :-)
Vi kan ju hur som helst testa att kalka.

Va på lokala trädgårdshandeln idag och dom sa att jag skulle bespruta trädet tre gånger nu på hösten och sen tre gånger innan bladen sprukigt ut på våren med ett medel som heter "Weibulls Stoppa Ohyra". få se hur det blir. Alla päronträden hade för övrigt samma symtom på affären.

Mot ohyra??? Men päronrost är ju en svampsjukdom. Var det verkligen ett proffsråd du fick?

Sommartorparn skrev:
Mot ohyra??? Men päronrost är ju en svampsjukdom. Var det verkligen ett proffsråd du fick?
Ja, Sommartorparn har rätt. Det finns inget medel mot päronrost så det är döfött att lägga ner jobb på besprutning. Päronrosten finns inte på päronträdet under vinterhalvåret utan förflyttar sig en fuktig varm tidig junidag (Skåne) över från exempelvis sävenbom till päronträdet. Är det en riktigt torr vår blir angreppen mindre eller kan helt utebli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.