Har en Stiga med
briggs o strattonmotor som går oroligt o skakar
Det är ca 2 år gammal
det är en Quantum MX50 motor på den
är det nån som vet vad felt kan vara
går det att Justera tändningen på dom ?
liknande som var på gamla mopeder

Gör dom enkla sakerna:

Byt tändstift.
Byt luftfilter.
Häll i ny bensin.

Jag skulle snarare tro att det är förgasarmembranet som behöver bytas! Den bensinmacksbensin som de flesta använder idag till sina gräsklippare är aggresiv dvs den är inte så snäll mot vare sig metaller eller gummi/plast som finns i förgasaren. En utbytessats kostar inte mer än max 100 kronor och är ganska lätt att byta. Efter byte så har du en finfin klippare i minst två år till. Det här är det vanligaste problemet bakom motorer med ojämn gång! Om du kör med naturvänlig bensin så håller membranet längre men till högre bensinkostnad som följd.

Håller med föregående talare. Och en rengöring behövs säkert med. Det är ju den klassiska varvtalsregulatron med som det kan sitta lite gräs runt. Men gör som de andra sagt och blås rent allt samtidigt så kommer den att funka sen

det finns inget membram på denna motor. det fins en flotör. men om den vibrerar så är kniven skev ta av kniven och kolla hur motorn går då

vicke1112 skrev:
det finns inget membram på denna motor. det fins en flotör. men om den vibrerar så är kniven skev ta av kniven och kolla hur motorn går då
Det går inte att köra utan kniv då den fungerar som svänghjul. Det blir ordentliga backslag när man försöker starta, så det är lätt att dra sönder fingrarna.

Enklaste sättet att kolla om kniven är sned är att ta bort tändstift, sen får en person hålla ner maskinen på bakhjulen, hålla in dödmansgreppet och dra i snöret medan den andra kollar om det vobblar.

hadde inne en partner med samma motor och hade samma syntom och det visade sig att den hade den dåliga tändhatten inslagen i mettal och jag ryckte av den och dår satta en vanlig sån klämma man sätter på den på tändstiftet och startade den och den funkade utmärkt. jag uppnade tändhatten och där var det ett kolmotstånd och det hade gått av på mitten fick tipset av pappa det var likadant på vissa puch moppar .är bara 14 men ni kan lita på mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.