Häckar, Buskar & Träd
Farzan: Menar du gallervält? De kostar ca 3000:- efter vad jag har hört och det kan vara svårt att hitta ställen som säljer dem. Däremot finns de att hyra hos de flesta maskinuthyrare.
Go4it: Tack för tipsen! Ska nog prova gröngödsling och se hur det fungerar. Tyvärr blir det kanske så att vi tar bort det sjuka trädet ändå om ngt år om det inte tar sig, för det var nog mer eller mindre bortglömt av tidigare ägare och har växt ganska konstigt utan ngn vidare beskärning skulle jag tro. MEN jag vill gärna ge trädet en chans i alla fall.
ByggareNick: Skönt att det är fler som vågar lite. Min tomt är på 2500kvm så det blir så in i h-vete dyrt med allt. Jag vågar chansa men jag får ordentligt med stryk av frugan om de skiter sig. :P Kör nog med minst 15cm jord, hade helst kört med en jordfräs men är lite osäker på hur det går när det är så väldigt stenigt. Någon med erfarenhet av det? Vad händer, pajar man fräsen eller
gadeberg: Tackar. Hittade en bra plats så nu är det planterat
AnneFi: För säkerhetens skull om du beskär det här trädet. se till att alla verktyg är rena innan du rör ett anat träd eftersom de smittar om trädet är sjukt. Mitt eget äppelträd har tyvärr råkat ut för en slaktare som lämnat massor av stora sår. Vi klippte allt dött förra året i Augusti och ska se i år om de skjuter några nya skott. Tror tyvärr det är för sent då vi bara fick 5
vimsan: Beror på om ni har småbarn eller inte. Själv har jag två vildingar som springer överallt där de inte borde vara så jag skulle börja med att bygga trädäcket och lägga sten. Då går det att använda en del av trädgården trots att gräsmattan inte är klar. Nu vet jag inte hur stor gräsmatta du ska fixa, men jag skulle ha satsat på gräs på rulle. Då får du tillbaka hela
vimsan: Kan det vara så att jorden är lite för blöt och läget lite för skuggigt för att gräset ska vinna över mossan? Går det i så fall att göra nåt åt dessa förhållanden? Vi har nämligen en del av trädgården som skuggas av en hög häck och som sluttar lite vilket gör att det blir lite extra blött just här. Mossan stormtrivs. Spelar ingen roll hur mycket vi mossriver, kalkar osv.
EllaBella: Denna fråga har säkert nötts och blötts i oändlighet men jag hittar inte alla de svar jag söker... Vi är i färd emd att plantera en Ligusterhäck runt delar av vår tomt. Vi hade tänkt oss större plantor i kruka eller med rotklump för att få upp lite höjd direkt. Vad är bäst? Tanken är ju att vi inte skall behöva klippa ner dom till 20 cm eller så utan att de skall vara så pass
yonna: Brabanten blir ganska ful på vintern - mer brun än grön. Smaragden behåller färgen bättre och växer heller inte så yvigt. Ta bort det felköpta exemplaret och sätt dit en Smaragd istället.
J.A: Gröna fingrar är tyvärr inget jag är 'utrustad' med, men det borde väl knappast krävas för ett äppelträd, eller...? Som jag har förstått så tillhör vi växtzon V här uppe, och de flesta äpplen odlade i trakten brukar vara små, hårda och sura... :P Men måste det vara så? Tar tacksamt emot tips på fina träd, gärna hyfsat snabbväxande, och där frukten faktiskt går att äta :)
Jan-Å: Vi har lagt på ny jord av nån speciell sort som själv ska blanda sej med den gamla jorden å på så sätt göra den gödslad och i "nyskick" Hasselfors R-dress hette själva jordförbättringen. Vår Thujor är 7 år nu och såg egentligen ut att må bra men eftersom det är rätt dålig kvalitet på jorden utom just där vi planterat valde vi att förbättra ändå.
Hemmakatten: För oss skulle det vara en övermäktig uppgift att sköta 15000kvm gräsmatta. Vi har själva en tomt på 13000kvm och den är uteslutande naturtomt, med ängsmark, lite berg, lite träd, inte en endaste kvm gräsmatta. Men med en prästgård så antar jag att det är mer som en park ni har och den behöver nog skötas. Håller med Melkerberg. Satsa på en fin gräsmatta närmast huset och låt
yonna: Om du inte klippt din sida på flera år är det fullt förklarligt att den ser risig ut - och värre kommer den att bli! Ta en sekatör och försök gallra bort de grenar som känns helt döda. Klipp inte intill stammen utan en bit ut så att grenen kan få möjlighet tända på flera ställen. Klipp ner de grenar som är gröna - där vet du ju redan att grenen lever. Jag förstår att du är
Hemmakatten: Kan det vara så att jordvärmeslangen ligger för ytligt? Jag har ett par grannar som har jordvärme, deras gräsmatta/yta är inte påverkad alls. Deras slang ligger dock ganska djupt. Det borde finnas regler/riktlinjer/branschpraxis för på vilket djup slangen skall förläggas. Om det inte är korrekt gjort borde du kunna reklamera arbetet.
Melkerberg: Det är rödvårtssjuka du har på din buske/träd. Döda och försvagade grenar blir angripna, så det är lika bra att du klippar bort så kommer det förhoppningsvis nya fräscha grenar. Klipp när en levande knopp eller grenvinkel så att det inte blir tappar som torkar in och blir angripna.
Ingper: [citat] Vi resonerar som så att gör vi nu ett så stort jobb som att låta gräva ur och förse med ny jord samt ändå behöva vänta i ett par år innan det blir insynsskydd, känns det som att man lär glömma snabbt om häckplantorna kostade 5.000:- eller 15.000:-. Men häcken skall man titta på i rätt många år.... Dessutom har jag just sålt den nuvarande häckens friska del på rot,
Nonkan: [citat] Priset ska vara marknadsmässigt. Enklast löser man det genom att skriva ett säljkontrakt där man säger att den som "får" veden mot arbete ska betala si och så mycket. Sedan när arbetet är klart och allt har gått bra utan olyckor så river man kontraktet.
Farzan: [citat] Vi hade en granne där vi bodde förut som fixade några ojämnheter på det sättet. Han lade på några få cm åt gången med ett par månaders mellanrum. Funkade mycket bra.
Lambomannen: 10 km tjockt lager matjord!?!? :)
Bosse_A: [citat] Det är termometern till vår ackumulatortank. De flesta laddar bara till 85 grader och då tycker inte jag att man utnyttjar tanken maximalt. Vår espressobryggare tycker jag håller tillräcklig temperatur så den låter jag vara som den är. //Bosse
holtis: [citat] Hej! Den har tyvärr brett ut sig så att grenarna är långa och den är sjukt bred, så skulle jag beskära den på "bredden" så blir det bara "pinnar" kvar från stammen. Tack för tipsen, men de får bli "avverkning" och leta efter en minigrävare så man kan få bort rötterna eller hur man nu måste göra för att plantera ny häck. Tack för feedbacken.