vi har ett par små tallar runt huset, och vill inte att dom ska bli högre, går det? bara att klippa toppen eller?

Man kan få tallar täta och kompakta genom att varje år klippa de yttersta skotten. Det funkar. Däremot funkar det inte att ta av en fullvuxen tall på halva höjden och tro att den blir buskig. Så frågan är hur små dessa tallar är. Ju tidigare man börjar med denna slags beskärning desto bättre blir det.

hmm, dom är 4 meter höga bara, och den höjden jag vill ha på dom , inte längre, så om man börjar klippa toppen nu, så borde man kunna göra det varje är väl? eller det räcker med första året?

4 meter är ju ganska högt. Jag tänkte mig att man börjar toppa dom när dom är ungefär 1 meter, och sedan på sin höjd släpper upp dom till 2 meter o håller dom där.

Att komma upp till 4 meters höjd o toppa varje år verkar ganska besvärligt. Poängen är att du måste göra detta varje år. Om du nu bara kapar dina 4 meter höga tallar en gång så kommer det från kapningsstället att växa 2 eller 3 stammar och så fortsätter trädet att växa till dess det blir fullvuxet. Du får ett träd som inte är speciellt vackert och dessutom instabilt eftersom den har för många stammar i toppen i förhållande till basen....

ne men om man klipper av dom där topparna varje år borde det inte vara några problem ju (?) har ringt en arborist som kommer på fredag, han sa att det skulle gå att ordna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.