8 793 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Fått ett äppelträd, hur snart måste jag plantera?
Hej!
Fick igår ett äppelträd i present. Mycket trevligt.
Det är bara så att där jag vill plantera trädet eller i närheten av det iaf så är trädgården inte riktigt färdig och det ska upp ett trädäck.
Hur länge kan man låta det stå i sin klump och hur sköter man det där?
Eller är det bäst att få ner det så snart som möjligt?
Fick igår ett äppelträd i present. Mycket trevligt.
Det är bara så att där jag vill plantera trädet eller i närheten av det iaf så är trädgården inte riktigt färdig och det ska upp ett trädäck.
Hur länge kan man låta det stå i sin klump och hur sköter man det där?
Eller är det bäst att få ner det så snart som möjligt?
Träd med jordklump kan man ställa i en plastsäck som man knyter åt kring stammen för att förhindra att klumpen torkar ut. Men då bör man öppna säcken någon timme om dagen för att vädra så att det inte börjar mögla eller ruttna. På det sättet klarar det sig i flera veckor. Jag har haft ett plommonträd stående på det sättet i över en månad. Tänk bara på att ställa det vindskyddat och/eller säkrat på annat sätt, så att det inte blåser omkull och skadas.
Ett annat sätt är att jordslå trädet, d v s att man planterar det temporärt i t ex en jordhög. På det sättet kan det överleva i princip hur länge som helst. Men praktiskt sett skulle jag helst jordslå det med väven kvar på klumpen eftersom det blir lättare att hantera och att få upp rötterna oskadade från den tillfälliga planteringen, men då får det en tendens att utveckla "rotsnurr" inne i klumpen, vilket gör att jag skulle ha det så i högst ett år och sedan vara väldigt noga med att reda ut och breda ut rötterna när jag planterade det permanent.
Ett annat sätt är att jordslå trädet, d v s att man planterar det temporärt i t ex en jordhög. På det sättet kan det överleva i princip hur länge som helst. Men praktiskt sett skulle jag helst jordslå det med väven kvar på klumpen eftersom det blir lättare att hantera och att få upp rötterna oskadade från den tillfälliga planteringen, men då får det en tendens att utveckla "rotsnurr" inne i klumpen, vilket gör att jag skulle ha det så i högst ett år och sedan vara väldigt noga med att reda ut och breda ut rötterna när jag planterade det permanent.
Glömde att säga om den första metoden att klumpen ska vara väl fuktad (ställ den i en hink vatten för att dra ett tag) innan man ställer den i säcken. Efter varje "vädring" kollar man om den börjat torka ut och vattnar den i så fall.
Klicka här för att svara