Häckar, Buskar & Träd
anna_jimmy: tack för era svar,då ska jag avvakta och hålla tummarna att den tar sig.
Kalle B: Grövre grenar bör du undvika att kapa på björk, eftersom dom lätt börjar ruttna då
LOS: Inte så fruktansvärt noga. Vänta du till hösten eller nästa år.
Farzan: Skulle du kunna beskriva den där "svampväxten" litet närmare? Inte för att jag är expert på plommonsjukdomar men någon annan kanske vet. Halvdöda grenar med lav, det skulle kunna tyda på att träden börjar tackla av litet. Generellt kan man alltid försöka pigga upp gamla träd med gröngödsling. Men plommon sägs väl generellt vara ganska kortlivade träd jämfört med t ex äpple.
yonna: Det finns olika sätt. Ett annat är att inte klippa alls detta år och låta häcken rota sig ordentligt och klippa ner den till 25/30 cm nästa vår. Det viktigaste är att verkligen hålla nere den när den börjat ta fart för att därefter successivt låta den få höjd. Jag har använt mig av bägge metoderna och tycker inte att det blivit någon större skillnad på sikt.
Pepparkaka: Som det framgår tidigare i tråden sådde vi för knappt ett år sedan, och jag tycker fortfarande inte att gräset tagit sig riktigt bra där vi sådde Weibulls Extra Green. På några ställen kompletterade vi med en variant för skugga, och den har tagit sig betydligt bättre. Skulle jag anlägga ny gräsmatta igen skulle jag inte välja Extra Green.
Tokyoboy: Bra svar har ni redan fatt men om det trots allt blir for blott av allt vattnande kan ni prova att bygga "raised garden beds". Googla pa!
qrre: Jag lyfter tråden Vi ska göra en altan på baksidan av huset och tänkte hyra en jorborr för att sätta ner plintarna. Min fundering är att när jag hyr borren till plintarna, samtidigt passa på att borra ner i den dåliga gräsmattan med 90 mm borr så långt det går (ca 1 m). Sedan fylla och packa hålen med matjord. Ca 40 cm mellan varje borrhål. Och sedan hyvla av den bra gräsmattan
tjommeost: Kan dom inte frysa? Eller klarar dom det?
mlkjhr: [citat] Var glad för det du! Fröna ska nämligen inte komma upp, det är stråna som ska göra det! :rolleyes: Nä, skämt åsido, det är nog bara att vänta lite till, det är kallt i jorden ännu. En vecka till så borde du ana det gröna!
Tokyoboy: Hoppas att ni bor varmare an vad jag gor. Vinodlingar brukar ha 1,5-1,8 meter mellan plantorna som star i langa rader. Det finns massor av siter pa natet. Jag antar att du talar om Vitis Vinifera. Lagg garna upp bilder! Det ar alltid kul att se snygga planteringar!
MathiasS: Eftersom pil diskuteras här sticker jag in en fråga relaterat till den. Om man har skott som är ett par meter, går det då att borra hål och peta ner dessa? Dvs, borra 20mm sticka ner och proppa till med lite jord. Eller måste man borra större (hur stort) för att kunna vattna ordentligt? Edit: Lillopil svarar att om jorden är lämplig (vilket den är här) så går det bra att borra
Tiger79: Jag har precis planterat 35st thujor. Satte ett antal föra året. Jag har grävt ett dike på ca 50cm brett och 50cm djupt, som jag sedan återfyllde med blandad jord och lite kodynga, blandade även i lite torv.
mortimer: Hej Var och skulle köpa super gramino men fick inte ihop matematiken. Påsarna som fanns innehöll 13.5kg och skulle räcka till 600-800m2. På påsen står att man ska sprida 3kg/100m2.Hur går detta ihop ? På Weibulls hemsida skriver de att 20kg räcker till 600m2. Vad är detta för konstig storlek på säck, brukar de inte vara på 10 resp. 20kg ? /Mortimer
LOS: [citat] Tja, vi köpte matjord, så pass mycket har väl jag koll på. Den vi köpte av har bara en sorts matjord. (vi bor ej i Sthlm) Plast och glas fanns det inte i jorden iallafall och ogräset växte som tusan i högen tills den tog slut. (jorden har använts till rabbatter, häckar och träd)
MathiasS: Blanda olja och vatten? Du menar att det inte går alltså......! Köper man på tex Jehanders så är det nog lugnt. Dom kallar den Topstar Planteringsjord: Torv (H5-7) blandas med sand, åkerjord eller lera och fibermull, den sorteras till en homogen lättarbetad planteringsjord. Jorden är kalkad och grundgödslad. På vår anläggning i Riksten ersätts kalken och konstgödningen med kompost.
jenfor: [citat] Exakt vad jag tänkte. Problemet borde lösa sig lite längre fram på sommaren, förutsatt att vattnet inte ligger kvar i en skål under matjorden. Så verkar dock inte vara fallet. Att man har lera 50 cm under gräset gäller nog för de flesta gräsmattor, med skillnaden att du har matjord hela vägen medan vissa väljer att luckra jorden under för att slippa köpa så mycket jord.
EllaBella: Yonna - point taken! :) Ska kika på lövfällande, vet bara inte vad som kan vara fint med både liguster och hans Tuja? Vi har väldigt mkt insyn från gatan i just denna del av tomten, både på altanen och in i vårt vardagsrum även om de ligger ca 17-18 m från gatan men huset ligger lite högre så man ser bra in ändå. :S Häggmispel? Jag är sugen på att sätta Syren på snutten efter
fsn: [citat] Skulle vilja påstå att det är vanligare med undergödsling och mossa i drivor. Eller hela årets gödselbehov vid ett tillfälle så hälften av skiten regnar bort. Rätt gödslat så håller det borta mossan skapligt om det inte är för skuggigt.
BigGitt: [citat] Tackar! Men alla är nere. Fällda i lördags! Ett ville flygga bort )
hakan_wallin: Hej, Jag postade en fråga om min thujor men tror Jag postade i fel del-forum. Någon som har tips? Kan Moderator ev flytta tråden till denna avdelning? Thujorna är 1-2 år och har blivit atackerade av rådjur. Se bilder mm i tråden: http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/143266-raedda-mina-thujor.html Mvh Håkan www.walltorp.net
EllaBella: Borde det inte räcka med 30-35 cm om du sätter barrotade häckplantor? Vi kommer heller inte längre ner än du nu när vi gräver för vår Liguster, det får räcka helt enkelt! :) Har fått tipset att vända ner kogödsel och barkmull i vår leriga jord, hoppas det blir bra!
Minglarn: [citat] Har funderat på detta.. men vill av estetiska skäl inte göra det, men... bättre det än en nedtrapad gräsmatta. :(
bibbif: Hej! Inser att det får bli ett litet växthus till nästa år. Uterummet är fullt med krukor, tomatplantor o förkultiveringar av olika slag så vi får ju inte plats själva :) Kommer vara för förkultiveringar på våren o tomatplantor på sommaren. (Behöver inte ha någon plats att sitta där själv när vi har uterummet) Tänkte mig ett litet växthus på ca 4-5 kvm i isolerplast. Hur
annaeibl: Behöver råd och tips hur vi ska gå tillväga med vår tomt. Har byggt nytt och nu är det dags att anlägga gräsmattan. Tanken är att så gräs. Vi kommer ta hjälp av en grävare i trakten som ska plana till och fylla ut tomten. I höstas röjdes det höga gräset på hela tomten av med en röjsåg. Vilket förarbete krävs när marken är "ängsmark"? Behöver man hyra en jordfräs eller
Jan-Å: Nåt av trädgårdsprogrammen på tv hyrde en maskin som hyvlade upp den gamla gräsmattan i perfekta rullar som dom sen rullade ut igen när dom var klara. Det har jag själv funderat på eftersom jag gjort samma som TS tänker göra på en rätt liten yta (ca 4 m2) men jag har inte kollat om det finns såna maskiner till privatpersoner. Annars är färdig gräsmatta ett av de bästa köp vi har