Min tomt grovplanerades i höstas när huset restes. Marken är siltig morän, en blandning av lera, jord och stenar i varierande storlek. Jag behöver lite råd och hjälp avseende två saker:

1. Behöver jag plocka bort all sten innan jag lägger på matjord? Ska rulla gräs på sensommaren...

2. Behöver jorden/moränen luckras upp? Den är rätt så packad och besvärlig att gräva i då det är massvis med sten.

Hjälp sökes!!

Lite hjälp tack...

:-)

Jag rullade ut vår gräsmatta direkt på en blandning av byggskräp, grus, lera och matjord, dessutom med massor av ogräs som bara klipptes av. Ojämnheterna jämnades ut med grus på slutet för jorden tog slut.
I stort sett följde jag inte alls instruktionerna :blushing:q(;^;)p pga tidsbrist.

Men gräsmattan har faktiskt växt ändå, vissa delar tål förstås torka sämre och gulnar efter en veckas sol (det är väl där det mest är grus) men blir grönt igen så fort det regnat vilket det gör återkommande :P och det har blivit lite gropigt där det ligger för mycket sten och sånt.
Vi resonerade som så att det gällde att täcka upplandsleran och skräpet så fick vi fixa till tomten i övrigt eftersom. Jag tycker nog att det fungerat bra men vi har aldrig eftersträvat en golfgreen utan ser gräsmatta som nåt man har där man inte planterar buskar eller lägger sten/trall ;)

Jag vattnade som en tok i en månad när den var nylagd, sen lite mindre men hela första sommaren fick gräsmattan antingen regn eller vattning i stort sett varje dag till en början och var 3e resten av tiden.

Jan-Å skrev:
Jag rullade ut vår gräsmatta direkt på en blandning av byggskräp, grus, lera och matjord, dessutom med massor av ogräs som bara klipptes av. Ojämnheterna jämnades ut med grus på slutet för jorden tog slut.
I stort sett följde jag inte alls instruktionerna :blushing:q(;^;)p pga tidsbrist.

Men gräsmattan har faktiskt växt ändå, vissa delar tål förstås torka sämre och gulnar efter en veckas sol (det är väl där det mest är grus) men blir grönt igen så fort det regnat vilket det gör återkommande :P och det har blivit lite gropigt där det ligger för mycket sten och sånt.
Vi resonerade som så att det gällde att täcka upplandsleran och skräpet så fick vi fixa till tomten i övrigt eftersom. Jag tycker nog att det fungerat bra men vi har aldrig eftersträvat en golfgreen utan ser gräsmatta som nåt man har där man inte planterar buskar eller lägger sten/trall ;)

Jag vattnade som en tok i en månad när den var nylagd, sen lite mindre men hela första sommaren fick gräsmattan antingen regn eller vattning i stort sett varje dag till en början och var 3e resten av tiden.
Hejsan. hur tjockt lager jord la du? Tänkte köra en liknande grej som dej. En massa sten och lera är det jag har på tomten.

Vi grävde upp grunden för att sätta platon, ny dränering och nytt V/A. När allt var återfyllt så hade vi en hyfsad plan yta där vi försökt få den bortgrävda matjorden överst. Det gick väl så där :rolleyes: På vissa ställen hade vi 1-2 dm jord på andra nån cm, groparna fyllde jag med en blandning av blålera/matjord till en början men sen med grus som egentligen var bärlagret till parkeringen :blushing: det låg en hel del stora och små bitar av siporex, betonghålsten, blåbetong både på ytan och dolt i leran.
Från maj till augusti låg ytan oanvänd medans vi böt ut köket och målade alla fönster och då växte en blandning av alla uppländska ogräs upp från cm-höga till tistlar på 150 cm :( Jag grävde bort ca 2/3 av ogräset vilket gjorde att det gick åt mer grus att fylla hålen med :D resten slog jag av med röjsågen :cool:
Sen rullade jag ut 250 m2 gräsmatta och vattnade som fan. På ett par ställen, sammanlagt 2-3 m2 har jag grävt upp gräsmattan igen och fyllt upp hål med jord (riktig jord som man köper på plastsäck:D) och lagt tillbaka gräsmattan igen.
Men jag har inte tagit bort/dödat allt ogräs, inte kört på ett lager fin matjord och inte jämnat till med vält som säljaren av gräsmattan sa att jag skulle göra.
Självklart är inte gräsmattan exakt vågrät och inte nån golfgreen direkt men det är gräs överallt och klipper man det regelbundet så är det riktigt fint. Jag har jagat tistlar och maskrosor manuellt varje sommar ett par ggr men det blir mindre och mindre med såna faktiskt.

Skönt att det är fler som vågar lite. Min tomt är på 2500kvm så det blir så in i h-vete dyrt med allt.

Jag vågar chansa men jag får ordentligt med stryk av frugan om de skiter sig. :P
Kör nog med minst 15cm jord, hade helst kört med en jordfräs men är lite osäker på hur det går när det är så väldigt stenigt. Någon med erfarenhet av det? Vad händer, pajar man fräsen eller skall den palla sånt? Man tycker ju den borde det.

Nää nu skall jag ut och gräva om diket.

Ha de

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.