Ska hjälpa en gammel dam att beskära ett par småträ'n, vet inte vad det är för sorts träd men kan va frukträd runt 3meter höga så vilka grundregler finns det för beskärning av träd?

1.Ta bort alla grenar som växer in mot stammen

För det första måste du ta reda på vad det är för sorts träd. Är det körsbär eller plommon ska du överhuvud taget inte beskära nu utan vänta till juli-september. Är det äpple är det inte optimalt nu men relativt ofarligt för träden om det inte är väldigt stora ingrepp du ska göra.

För det andra, varför ska träden beskäras? Man måste ha något syfte med beskärningen och det är viktigt att veta vad det är eftersom man gör på olika sätt beroende på om det är uppbyggnadsbeskärning, gallring/underhåll, reducering (alltså om man tycker att de har blivit för stora) eller något annat...

Dock finns det en del konkreta tips som är rätt allmängiltiga, t ex: Ta bort sånt som är skadat eller dött. Ta bort grenar som ligger i kors så att de skaver mot varandra. Lämna inga stumpar, utan skär ovanför en sidogren eller en utåtriktad knopp om en gren ska kortas, eller intill grenkragen om en gren ska tas bort helt.

Och mer övergripande:
- Börja inte kapa lite här och där på måfå. Börja med att ta några steg tillbaka och studera hela trädet ur olika vinklar. Sätt inte igång förrän du har kommit fram till något slags idé om hur resultatet ska bli och hur du ska komma dit, och när du gör ett klipp eller sågsnitt, se till att du vet varför du vill kapa just där.
- Sansa dig. När man väl är igång är det lätt att ränna iväg och ta för mycket - och det är bättre att ta för litet än för mycket. Det går ju alltid att skära mer vid ett senare tillfälle.

Farzan skrev:
Är det körsbär eller plommon ska du överhuvud taget inte beskära nu utan vänta till juli-september. Är det äpple är det inte optimalt nu men relativt ofarligt för träden om det inte är väldigt stora ingrepp du ska göra.
Ägaren vet om att det är i senaste laget för beskärning men vill ha det gjort ändå.
För det andra, varför ska träden beskäras? Man måste ha något syfte med beskärningen och det är viktigt att veta vad det är eftersom man gör på olika sätt beroende på om det är uppbyggnadsbeskärning, gallring/underhåll, reducering (alltså om man tycker att de har blivit för stora) eller något annat...
Gallring/underhåll, bl.a för att begränsa höjden av trädet.

Okej, då får du väl köra nu...såvida det inte är plommon eller körsbär, för då borde du vänta till sensommaren vad än tanten tycker! Om varken du eller hon kan se vad det är, finns det kanske någon granne som kan se det?

Gallring och bl a begränsa höjden, säger du. Då vill du alltså korta in toppen och antagligen en del sidogrenar också. Det viktigaste då är att beskära så att det inte bildas några stumpar, avskurna "återvändsgränder" där saven inte cirkulerar, för sådana blir lätt inkörsport för röta och sjukdomar. Därför klipper man precis utanför ett sidoskott på det som ska skäras av. I fråga om toppen, t ex, letar man upp ett uppåtriktat sidoskott vid passande höjd, som kan bli ett nytt fast mindre och svagare toppskott. Sedan skär man toppen precis ovanför det det skottet sticker av.

Är det också så att du ska gallra d v s glesa ut, så ta först bort sånt som ev. är dött eller redan ligger i kors och skaver. Behövs det tas bort mer sedan, så titta främst efter felriktade grenar - t ex såna som växer nedåt eller in mot kronans inre. Eller såna som du kan tänka dig att om de utvecklas vidare så kommer de att inkräkta på andra grenar, kanske hamna i kors. Men ta inte i för mycket - förr sade man att man ska kunna kasta hatten genom kronan men nuförtiden säger de flesta experter att det där är överdrivet.

Milkshaken
Som farzan säger så STENFRUKTER plommon körsbär o likn. är direkt farligt för trädet att beskäras nu...
Jag har klippt mina äppleträd i många år, och jag levde oxå under det där med att "Kast in hatten", men som sagt det är lite överdrivet. se trädet som en BONZAI istället. du kan klippa och forma ett äppleträd i princip hur du vill, allt beror på hur mycket jobb du vill lägga ned året/åren efter. Ju mer du klipper ju mer vattuskott får du som regel.

Kolla noga vilka grenar du kan ta bort, alltså inga små fjösgrenar utan större.

Finns det några andra regler för plommonträd, mer än att vänta till efter sommaren?

Milkshaken
Jag är lite petig med stenfruktsträd, så där brukar jag i princip bara ta bort såna grenar som inte bär frukt, eller har torkat.

Övriga regler vet jag inte.

Det är väl överhuvud taget så att i litteraturen är det rätt dåligt med tips på hur man beskär stenfruktsträden. Det brukar stå ungefär att uppbyggnadsbeskärningen är som äpple fast lindrigare men därefter...ja gallra lite ungefär som Milkshaken beskriver, det är väl vad jag har gjort.

Behovet kanske inte är lika stort heller? Äppleträd blir ju höga så de måste man ju korta ner. Plommon däremot blir väl inte så stora?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.