Har ett "problem". Det började med att jag såg massa mosstussar på gräsmattan. När jag nu skulle klippa första gången så hade jag konstant 6-8 kajor runt mig samt ett par skator. Nu har jag sett att det är dom som drar upp tussarna ur gräsmattan. De vill bara vara på vår matta med så grannarna har inga problem med vare sig kajor eller mosstussar som slits upp.

Vad beror detta på? Har vi något djur i backen som de gillar som inte grannen 15m bort har? :O

Kan det vara pingborrar som lockar?

Brukar vara borrarna ja! Men du slipper ju mossriva :-)

Ja de river mossa sjukt effektivt faktiskt. Men det ser ju ut som en krater så vidare vackert är det inte. Pingborrarna är väl vad jag läst mig till 3cm långa, tjocka och vita? Jag har hittils inte sett något vitt alls av det de dragit upp. Däremot har vi mängder av sniglar med hus på tomten. När en snigel inte har hus, bor den då nere i mossan?

Sen undrar jag om de sitter så lokalt så bara på min tomt men inte grannarnas? Bor i tätt villakvarter men det är bara hos mig de trivs...

Tompa74 skrev:
Jag googlade lite och hittade detta:

[länk]
Det verkar vara en slags larv de vill åt helt klart. Ser en 2-3cm larv varje gång men den ser mörk ut men den kanske är vit egentligen men brun av jorden. Ska försöka få tag på en själv och maila firmorna som säljer dessa nematoder så man får rätt medel. Under tiden får kajorna äta sig feta och jag kratta. Larverna bör ju bli färre iallafall men kul eller snyggt är det inte..!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.