Vi har nu fått vår tomt grovplanerad. Det fanns en massa fin matjord i schaktmassorna som har lagts på tomtens plana del och lerjord som ligger för att jämna ut lite i backarna (om det är ok att kalla lerjorden som fin så gör jag gärna det, den är inte alls så lerig som på åkrar och blir inte som cement och hård om man vattnar och den torkar). Tanken nu är att vi ska köpa in matjord att lägga ovanpå lerjorden för att sedan så. Helst skulle vi ju vilja så i höst så att vi har gräsmatta nästa vår. Men nu har jag läst någonstans att man ska låta det lägga till sig över vintern och i så fall kan man inte så förrän nästa år. Stämmer det?

Vad är det värsta som kan hända om vi sår om några månader bara?

Det skulle väl vara att det sjunker ihop någonstans så att ni får en ojämn gräsmatta. Det är ju inte hela världen och det går att rätta till men om det är ett nytt hus så är det ju rätt troligt att ni har annat att göra än att springa runt och fylla upp gropar i gräsmattan till våren. :)

Med tanke på att det är en rätt backig tomt så tror jag inte att några gropar märks speciellt mycket. Så då sår jag nog gärna i höst så får vi se hur det blir.

Så nu i höst. Då är kampen mot ogräs startad redan nu.
Om ogräs i nysådd gräsmatta har det skrivits mycket om, men de flesta är bara tvååriga och får dom inte blomma så försvinner dom. Andra tycker inte om att klippas tex kirskål och vitrot. Dom kommer att försvinna med tiden.
När man klipper en nysådd gräsmatta är en klippare med uppsamlare inget bra alternativ. Den suger upp den lösa jorden där gräset inte riktigt kommit upp. En bioklippare är ett klart bättre alternativ, då behöver man inte gödsla så ofta.

Tack för tipsen. Har funderat på en mulchingklippare (det är väl så de heter) för jag tycker det är så jobbigt med uppsamlare.

När är det bra att så? Väntar gärna så länge som möjligt. Är september för sent?

Det är ett utmärkt val av gräsklippare, då gödslar du gräsmattan gratis varje gång istället för att dels springa bort med finfin gödsel och dels slipper du köpa dyr indistrigödsel.

September är inte alls för sent, ju varmare det är desto större risk att fröna torkar bort för dig så en inte så varm, regnig månad är det optimala. Det brukar stå på förpackningen med gräsfrön hur länge det går att så. Dock får du ju vara beredd på att det inte kommer att växa upp någon grön fin gräsmatta i år om du sår sent men du får ett stort försprång för nästa år.

Det är just för nästa år som jag tänkte att det skulle vara bra att så i höst, skulle vara skönt om man hade en gräsmatta när sommaren kommer och lilltjejen vill leka utomhus. Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.