Som rubriken säger skulle jag vilja veta vad denna lilla gynnare är för träd. Min son har ett på tomten och jag tycker det är mycket attraktivt som fullvuxet träd (och naturligtvis vet dom inte vad det är). På bilden är det dock bara ett mindre skott och inte ett helt träd, det växer här i Skåne.
Tacksam för all hjälp
Tacksam för all hjälp
SuperTack
Efter lite googlande håller jag med om Sumak och äntligen har jag ett namn. Jag såg dessutom dessa träd i stora buskage när jag bodde i Michigan (där visste inte heller någon jag kände var det var för växt), har alltid tyckt att de var en aning exotiska och nu ska trädgården få sig en vacker tillökning
Efter lite googlande håller jag med om Sumak och äntligen har jag ett namn. Jag såg dessutom dessa träd i stora buskage när jag bodde i Michigan (där visste inte heller någon jag kände var det var för växt), har alltid tyckt att de var en aning exotiska och nu ska trädgården få sig en vacker tillökning
Dom växer vilt i östra USA, bland annat Michigan, dom är bland det första som dyker upp på tex. rivningstomter, soptippar, efter mindre bränder och liknande. Visst ser dom härligt exotiska ut! Lite jobbiga med sina många rotskott dock, och trivs inte i vindpinade lägen.
Visserligen kan rotskotten ta sig en bra bit iväg men det enklaste rådet jag kan ge är att placera rönnsumaken mitt i gräsmattan - skotten klipps då regelmässigt av. Annars kan just rönnsumaken, om än mycket vackert, bli ett otyg i en villaträdgård.
Klicka här för att svara