Hoppar in i tråden då den behandlar mycket om lerjord.

Vi har flyttat en del gamla syrenbuskar (häck) till en utfylland. Vi gjord utfyllanden med lite för mycket lerjord som jag ser det nu i efterhand.
Nu har syrenen stått på sina nya plats i cirka 2-3 veckor men är lite ambivalent om jag skall gräva upp dem och jordförbättra eller låta dem stå i leran (som har en del ko och hästgödsel i den).

Är det någon som kan vägleda mig?
:)
 
Vi har också lerjord och jag blandade upp jorden med mycket gräsklipp när jag satte syrenerna för att få luftigare struktur på jorden. Gräsklippet var inte helt nyklippt utan lätt torkat så det inte skulle övergödsla syrenerna. Min tanke var att det var lättare för rötterna att utvecklas i den strukturen samt att vattnet inte rann iväg när jag vattnade.
 
lidas skrev:
Hoppar in i tråden då den behandlar mycket om lerjord.

Vi har flyttat en del gamla syrenbuskar (häck) till en utfylland. Vi gjord utfyllanden med lite för mycket lerjord som jag ser det nu i efterhand.
Nu har syrenen stått på sina nya plats i cirka 2-3 veckor men är lite ambivalent om jag skall gräva upp dem och jordförbättra eller låta dem stå i leran (som har en del ko och hästgödsel i den).

Är det någon som kan vägleda mig?
:)

Är ingen expert (tvärtom) men syrener verkar vara omöjliga att ta kål på när man väl fått dom i jorden så det verkar IMHO onödigt att lägga energi på att gräva upp och jordförbättra
 
mina sticklingar har växt till sig men är fortfarande väldigt tunna. Borde jag beskära dom alt binda upp dom? I nuläget så "knäar" dom av tyngden från bladen...
 
h-man skrev:
mina sticklingar har växt till sig men är fortfarande väldigt tunna. Borde jag beskära dom alt binda upp dom? I nuläget så "knäar" dom av tyngden från bladen...
Någon?

Beskära, binda upp eller låta dem vara?
 
Jag hade klippt ner dem, bättre att de får lägga kraft på att bilda rötter än blad nu i etableringsstadiet. Omgången som jag satte i början på sommaren har tagit sig jättebra, två eller tre stycken på ca 20 m som dött, men det var säkert de som knappt fick med sig några rötter. Tog upp nya skott och satte ca 20 m till i helgen, får se hur det går för dem. sen har jag bara 30 m kvar...
 
Jag har nu planterat rotskott som jag grävde upp från en helt annat plats. Måste jag vattna nu när det är höst och har det någon betydelse om man rotvattnar eller ej?
Det är ju fina blad på dom jag har planterat, men ska man låta dom vara kvar eller ska jag istället klippa ner dem?
 
Klippa ner eller inte - kanske hugget som stucket..... Bladen ska ju hur som helst snart ramla. Jag skulle nog ha försökt hålla liv i bladverket så länge som möjligt och vattnat för fullt så att buskarna rotar sig innan vintern.

Hur som helst så måste du vattna, även om nedklippta buskar inte drar vatten på samma sätt som buskar med blad. Även om det är höst så får rötterna inte torka!

Sedan gäller det att vattna mycket första sommaren!

Syrener är långsamma med att sätta igång att växa, så du får ha tålamot de första åren. Det hjälper om du håller fritt från ogräs 1/2 meter ömse sidor om plantorna.
 
Tack för ditt svar. Jag pratade lite med en plantskola och de tyckte inte man skulle klippa ner dom, utan som du säger vattna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.