Hej, jag har en gavel på huset som behöver omdräneras. De gamla tegelrören ligger i princip i lera och är fulla med lera, dock är "avloppsröret" som leder från dräneringen till brunnen OK, den har jag testat genom att spola igenom.

Frågor:

1. Ska jag koppla in ett T eller Y rör i "avloppsröret" och ansluta dräneringsslangen i denna? Jag vill kunna fortsätta nästa år med att göra om dräneringen "runt hörnet" men det orkar jag inte i år. Under tiden så ska så klar utrinningen från de tegelrör som ligger där komma in i "avloppsröret på något sätt.

2. Finns det någon typ av lock (med dräneringshål) som man kan sätta i det öppna hålet i ovanstående T/Y rör tills man fått klart "runt hörnet" enligt ovan

3. Jag tror att när jag ändå är igång så sätter jag typ Isodrän/Pordrän skivor på grundmuren. Jag ser att de som säljer dessa säger att man fyller tillbaka med den "gamla jorden". Men är det bättre att fylla upp med singel/makadam ända upp? Eller lastar man då dräneringen med dagvatten från ovan? Fördelen med jord är väl att man kan ha lite planteringar längs väggen. Troligen ska man ändå blanda upp jorden med något så att man inte fyller tillbaka med blålera.

4. I den andra änden av dräneringsslangen, den ände som är slutet. Ska jag avsluta den med en sköljningsfunktion upp till ytan, eller med tex ett täcklock nere på slangen?

Tacksam för alla råd

Svar.
1) Jag förstår inte varför du skulle ansluta T/Y rör och sen inte göra mer förrän nästa år ???
2) Det finns lock både av engångskaraktär (mjuka billiga) och lite dyrare för permanent förslutning. Om du vill ha hål i dessa föreslår jag borrmaskin.
3) Visst går det att fylla på med "gamla jorden" men kom ihåg att bygga med skivan ända upp till marknivå och sätt en geotextilduk mellan isodränskivan och jorden.
Det ska även vara fall från huset så att regn förs bort från huset. Visst belastar man dräneringen om man lägger singel hela vägen men det ska regna bra mycket innan regnet hinner fukta singel ända ner, jag tror inte att det har så stor betydelse.
4) Det är fördelaktigt att kunna köra ner en rensslang utifallatt längst bort från dagvattenbrunnen. Dra alltså gärna upp slangen eller ett rör till marknivå (utan för skarpa krökar) så att det går att föra in en rensslang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.