Gud va farligt allt är. Tänk om det kommer nån lömsk rot krypande från grannens tomt då.....huga! ;D

Nä, jag skulle aldrig avstå fina (farliga)träd för en avlägsen risk att ett rör skulle paja.

Vad kul :) det måste se ut då en "granne" fått skador på röret och gräver upp roten 40-50 meter för att hitta det träd som orsakat skadan.
I vårt kvarter så blir det väl en 15-20 grannar att misstänka då jag själv drabbas. Det är ju tur att jag råkar äga en grävmaskin och tycker det är kul med arbete.
Undrar vad jag måste betala i skadestånd då jag gräver upp en annan grannes tomt för att hitta trädet ??? ?Kan det möjligen vara en skröna med dessa långa rötter? Jag har lärt mig att rotsystemet är ungefär lika stort som kronan.
Hur som helst så skulle jag nog inte bry mig att plantera träd ute i trädgården. Däremot har jag själv inga planteringar nära huset, mest beroende på att jag inte vill ha fuktskador av vattningen.

Jag grävde nyligen upp de gamla dräneringsrören som låg cirka 180 cm under mark och 5-6 meter från en stor hängbjörk. Rören var cirka 60 år gamla och björken kanske är äldre. Stammen är 1/2 m i diameter och trädet cirka 10 meter högt. Gissa om de var fullproppade med rötter :o

Jag tänker inte ta bort trädet, (trots att en av grannarna vill det), det är mycket vackert.

Bob_the_builder
BAS skrev:
...gräver upp roten 40-50 meter för att hitta det träd som orsakat skadan.
I vårt kvarter så blir det väl en 15-20 grannar att misstänka...
20 grannar inom en radie av 50 meter... Som att bo i lägenhet. Trodde folk köpte hus för att slippa det... ;D

Ja, det blir faktiskt ca 20 grannar, tomten är bara på 1000 m[sup]2[/sup].
Mattematik är svårt, jag vet. Jag ska försöka förklara.
Rita ut 25 rutor (varje ruta föreställande 31 x 31 m) i kvadrat. Du har då 8 grannar runt tomten (skafttomt). Dessa grannar har i sin tur (teoretiskt) ytterligare 16 grannar på andra sidan vägen dit rötterna kan nå.
Ja, jag vill ha större, på landet har jag 4000 m[sup]2[/sup]. Betydligt trevligare.
Hmm, den här tråden har spårat ur :-[ , ursäkta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.