4 728 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Kondens i krypgrunden
Hej!
Jag har ett hus med krypgrund. Krypgrunden är på ca 1 meter och i botten ligger det ett tjockt lager med singel och ovanpå det så ligger det åldersbeständig plast. Jag har sett att under plasten ha det ibland bildats lite kondens, men det är väl tanken att det ska vara så. Problemet är, om det nu är ett problem, att jag var under huset häromdagen och då låg det fukt (vattendroppar) ovanpå plasten. Är detta något som är vanligt eller bör man kolla upp det?? Tilläggas bör är att det har varit väldigt varmt några veckor och att det de senaste dagarna har regnat kopiösa mängder (regnrekord). Men jag blir lite orolig när det är fukt ovanpå plasten.
Ska man sätta in någon slags ventilation. Eller räcker det med att man torkar upp fukten??
MVH
//Viktor
Jag har ett hus med krypgrund. Krypgrunden är på ca 1 meter och i botten ligger det ett tjockt lager med singel och ovanpå det så ligger det åldersbeständig plast. Jag har sett att under plasten ha det ibland bildats lite kondens, men det är väl tanken att det ska vara så. Problemet är, om det nu är ett problem, att jag var under huset häromdagen och då låg det fukt (vattendroppar) ovanpå plasten. Är detta något som är vanligt eller bör man kolla upp det?? Tilläggas bör är att det har varit väldigt varmt några veckor och att det de senaste dagarna har regnat kopiösa mängder (regnrekord). Men jag blir lite orolig när det är fukt ovanpå plasten.
Ska man sätta in någon slags ventilation. Eller räcker det med att man torkar upp fukten??
MVH
//Viktor
Gissar att det här är som mitt problem. Den luft som du ventilerar in håller en hög luftfuktighet och kyls av mot marken. Se nedanstående länk för info om daggpunktstemperatur.
http://se.weather.yahoo.com/SWXX/SWXX0031/index_c.html
Plasten samlar upp vattnet så att du kan se det. Antingen måste luftfuktigheten ner i ditt utrymme eller så måste temperaturen upp för att det skall bli torrt.
När daggpunkten sjunker bör vattnet kondenseras och ventileras ut. Men du kommer att ha en hög luftfuktighet innan dess.
http://se.weather.yahoo.com/SWXX/SWXX0031/index_c.html
Plasten samlar upp vattnet så att du kan se det. Antingen måste luftfuktigheten ner i ditt utrymme eller så måste temperaturen upp för att det skall bli torrt.
När daggpunkten sjunker bör vattnet kondenseras och ventileras ut. Men du kommer att ha en hög luftfuktighet innan dess.
Daggpunkten är beroenda av temperatur och lufttryck.
Lägre temperatur innebär att luften innehåller mindre mängd vattenånga. Eftersom jag nyligen har stött på problemet har jag inte till fullo satt mig in i det.
Normal luftfuktighet ligger runt 50-70% höftat och eftersom problemet uppstår när luft kyls av och den relativa luftfuktigheten stiger så bör daggpunkten följa "normaltemperaturen" när den sjunker. Ett praktexempel på vad som händer är ju om du tar ut en kall bärs ur kylen. Luften närmas flaska kyls av och kan inte bära fukten varpå du får kondens.
Lägre temperatur innebär att luften innehåller mindre mängd vattenånga. Eftersom jag nyligen har stött på problemet har jag inte till fullo satt mig in i det.
Normal luftfuktighet ligger runt 50-70% höftat och eftersom problemet uppstår när luft kyls av och den relativa luftfuktigheten stiger så bör daggpunkten följa "normaltemperaturen" när den sjunker. Ett praktexempel på vad som händer är ju om du tar ut en kall bärs ur kylen. Luften närmas flaska kyls av och kan inte bära fukten varpå du får kondens.
Har samma problem själv. Den senaste tiden när det varit varmt med hög luftfuktighet ute så har det bildats kondens uppe på plasten i krypgrunden.
Daggpunkten bestäms framförallt av luftens vatteninnehåll, för en viss given mängd vatten i luften så har man en viss daggpunkt. Kan man avfukta luften eller fuktberika luften så förändras daggpunkten. Sambandet beskrivs i ett Mollier-diagram, ex. http://www.sundahusradgivning.se/fukt.htm
Enligt länken i inlägg ovan så är daggpunkten idag 16 grader C vilket är över temperaturen i en normal krypgrund, dvs resultatet är kondensutfällning.
Under tiden som vi inväntar offerter på avfuktare (pga problem med förhöjd fuktighet) så har jag gjort en "ful-lösning". Om man höjer temperaturen i krypgrunden så minskar risken för kondens, så nu är två radiatorer installerade som håller temperaturen på 20-21 grader. Resultatet är att kondensen försvann och att fuktigheten (RF) gick ner från ca 98% till ca 85% (fortfarande lite högt, 75% verkar vara en gräns).
Daggpunkten bestäms framförallt av luftens vatteninnehåll, för en viss given mängd vatten i luften så har man en viss daggpunkt. Kan man avfukta luften eller fuktberika luften så förändras daggpunkten. Sambandet beskrivs i ett Mollier-diagram, ex. http://www.sundahusradgivning.se/fukt.htm
Enligt länken i inlägg ovan så är daggpunkten idag 16 grader C vilket är över temperaturen i en normal krypgrund, dvs resultatet är kondensutfällning.
Under tiden som vi inväntar offerter på avfuktare (pga problem med förhöjd fuktighet) så har jag gjort en "ful-lösning". Om man höjer temperaturen i krypgrunden så minskar risken för kondens, så nu är två radiatorer installerade som håller temperaturen på 20-21 grader. Resultatet är att kondensen försvann och att fuktigheten (RF) gick ner från ca 98% till ca 85% (fortfarande lite högt, 75% verkar vara en gräns).
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kan det vara läge att köpa en luftavfuktare och ha den stående i krypgrunde på sommarhalvåret (min grund är på 95 kvm) ??
typ en sådan här:
http://www.vitvaror.net/html/wood's vfuktare md12.html
Eller måste man skaffa mer avancerade prylar ?? =dyra prylar??
Eller kan det räcka med att sätta in en fläkt som drar luft genom grunden?
MVH/Viktor
typ en sådan här:
http://www.vitvaror.net/html/wood's vfuktare md12.html
Eller måste man skaffa mer avancerade prylar ?? =dyra prylar??
Eller kan det räcka med att sätta in en fläkt som drar luft genom grunden?
MVH/Viktor
Förr i världen hade man inte helt täta golv i bostadsrummen över en krypgrund och ventilationen sköttes då den vägen (samma sak i källare - lägg för allt i världen inte in plastmatta i en gammal källare eller i ett gammalt hus med krypgrund. Det blir fuktproblem under). Luftmagasinet i krypgrunden hjälpte till att hålla varmt i huset på vintern och svalt på sommaren, med sin "mittemellantemperatur".
Numera sätter vissa småhusleverantörer som bygger med krypgrund, automatiskt in fläktar som luftar ur grunden. Man kan fråga sig varför man överhuvudtaget bygger med krypgrund idag, eftersom den inte fyller någon värmeisolerande funktion och så många verkar ha problem med fukt istället.
Numera sätter vissa småhusleverantörer som bygger med krypgrund, automatiskt in fläktar som luftar ur grunden. Man kan fråga sig varför man överhuvudtaget bygger med krypgrund idag, eftersom den inte fyller någon värmeisolerande funktion och så många verkar ha problem med fukt istället.
Har funderat på om det är någon skillnad att "själv" värma upp luften något på våren (med element) så att krypgrunden blir vamare och då under sommaren inte ge de omtalade kondensproblemen, eller om detta bara ger kondens det också. Alltså någon skillnad att värma inneluften i krypgrunden jämfört med att ta in varm luft?
Hejsan på er!
Ni verkar vara inne på rätt spår, kondens får man i TPG på sommaren eftersom den varma utomhusluften innehåller mera fukt i gram/ m3 räknat än vad den kallare luften i TPG kan innehålla. Under den kallare delen av året är det tvärsom. Kall utomhusluft som värms blir torrare. Lösningen på TPG problemet är antingen värme eller avfuktning. Vet inget bra/ billigt/ beprovat sätt att värma grunden. Däremot så fungerar avfuktning utmärkt. Tyvärr så är en krypgrundsavfuktare ganska dyr, 35-40.000kr installerat och klart. det fungerar ej med kondensavfuktare som går att köpa billigt lite här och där, såvida du inte har en +20 grader i grunden! jag tycker även att bottenbjälklaget skall undersökas för att se om det har mikrobiella skador, röta, svamp, lukt.
Det går inte att ventilera bort problem i TPG med fläktar eller ventiler.
Kontakta det lokala Anticimex eller Munters kontoret. Tyvärr finns det många andra som utger sig för att veta, många gör inte det.
Lycka till// Jovan
Ni verkar vara inne på rätt spår, kondens får man i TPG på sommaren eftersom den varma utomhusluften innehåller mera fukt i gram/ m3 räknat än vad den kallare luften i TPG kan innehålla. Under den kallare delen av året är det tvärsom. Kall utomhusluft som värms blir torrare. Lösningen på TPG problemet är antingen värme eller avfuktning. Vet inget bra/ billigt/ beprovat sätt att värma grunden. Däremot så fungerar avfuktning utmärkt. Tyvärr så är en krypgrundsavfuktare ganska dyr, 35-40.000kr installerat och klart. det fungerar ej med kondensavfuktare som går att köpa billigt lite här och där, såvida du inte har en +20 grader i grunden! jag tycker även att bottenbjälklaget skall undersökas för att se om det har mikrobiella skador, röta, svamp, lukt.
Det går inte att ventilera bort problem i TPG med fläktar eller ventiler.
Kontakta det lokala Anticimex eller Munters kontoret. Tyvärr finns det många andra som utger sig för att veta, många gör inte det.
Lycka till// Jovan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden