3 636 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Cellplast ovanpå vibbad singel!
Kurres enkla matematik i all ära men jag tycker att man ska kolla detta noggrannare. Det är ju inte så roligt om det blir fel...
Det finns ju olika belastningsklasser för cellplastisolering och tillverkarna brukar redovisa hur många procent materialet deformeras på en viss tid vid en viss last. Fråga efter en tabell från tillverkaren eller kolla deras hemsida. Om belastningen i en viss punkt är alltför stor så kan det vara nödvändigt att använda en annan cellplast där eller att da bort isoleringen helt just där.
Bara det att deformationen blir olika stor under skorstenen jämfört med resten av plattan kan ju räcka för att ställa till problem.
Det finns ju olika belastningsklasser för cellplastisolering och tillverkarna brukar redovisa hur många procent materialet deformeras på en viss tid vid en viss last. Fråga efter en tabell från tillverkaren eller kolla deras hemsida. Om belastningen i en viss punkt är alltför stor så kan det vara nödvändigt att använda en annan cellplast där eller att da bort isoleringen helt just där.
Bara det att deformationen blir olika stor under skorstenen jämfört med resten av plattan kan ju räcka för att ställa till problem.
Det är inga problem om det bara är mindre enstaka stenar som sticker upp, tänk på att du som amatör säkert är betydligt mer noggrann än s.k proffs.
Jag antar att du kör med minst 200 mm isolering, vi gjorde som så att vi la 100 mm tjock S400 isolering mot singlet på de områden som ska ta emot punktbelastningar och 200 mm S200 i övrigt, sedan extraarmerade vi ett nät med 12 mm stål i dessa "hål "och lät det vanliga armeringnätet ligga över alltsammans. Resultatet blir alltså att det är 200 mm betong på 100 mm isolering i de punkter som skall ta extra mycket last och 100 mm betong på 200 mm isolering i den övriga plattan.
Detta är framräknat av en konstruktör så det borde vara OK
Jag skulle tro att detta byggsätt räcker gott för en murstock, vårt bygge står på 4 stålpelare som står på försärkta punkter enligt ovan.
Jag antar att du kör med minst 200 mm isolering, vi gjorde som så att vi la 100 mm tjock S400 isolering mot singlet på de områden som ska ta emot punktbelastningar och 200 mm S200 i övrigt, sedan extraarmerade vi ett nät med 12 mm stål i dessa "hål "och lät det vanliga armeringnätet ligga över alltsammans. Resultatet blir alltså att det är 200 mm betong på 100 mm isolering i de punkter som skall ta extra mycket last och 100 mm betong på 200 mm isolering i den övriga plattan.
Detta är framräknat av en konstruktör så det borde vara OK
Jag skulle tro att detta byggsätt räcker gott för en murstock, vårt bygge står på 4 stålpelare som står på försärkta punkter enligt ovan.
Om du har färdiga najtrådar med öglor så är det väl bara att böja till en lämplig krog till skruvdragaren och köra sakta.
Om du däremot kör klassisk stil med najtråd på rulle blir det nog att skaffa en najtång (du bör kunna bita av tråden och snurra i samma moment)
Om du däremot kör klassisk stil med najtråd på rulle blir det nog att skaffa en najtång (du bör kunna bita av tråden och snurra i samma moment)
Produkter som diskuteras: "najtång"
Rabbitstänger
Rabbitstänger eller najtång är ett oerhört mångsidigt verktyg, främst utformade för att hantera och bearbeta armeringsjärn och najtråd. Dessa tänger har en speciell konstruktion som gör det möjligt att tvinna och skära najtråd från
Läs mer
Jag fick insruktionerna till mitt Dorocell grund i dag, där står det att man skall använda ett lager sand eller kross 4-8 att avväga med ovanpå singlet. Sand verkar knepigt tycker jag, kan inte det med tiden krypa ner i singlet så det bildas håligheter under cellplasten? Jag lägger ju en markduk under singlet (rekommenderat av KA) för att den finkorniga sanden inte skall krypa upp i singlet..., då verkar det inte smart att lägga sand ovanpå sen..
Angående najning:
http://mcd.bygg.org/maskinlista/\dok\vib\najning.pdf
Titta under produktinfo så ser ni några verktyg som finns.
Angående sand som avjämning:
Det låter ju helt sjukt att använda sand som avjämning ovanpå det kapillärbrytande skiktet. Poängen är ju just att ha stora partiklar som minskar kapillärkraften.
http://mcd.bygg.org/maskinlista/\dok\vib\najning.pdf
Titta under produktinfo så ser ni några verktyg som finns.
Angående sand som avjämning:
Det låter ju helt sjukt att använda sand som avjämning ovanpå det kapillärbrytande skiktet. Poängen är ju just att ha stora partiklar som minskar kapillärkraften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden