Är det inte bara vattenlåsen som har torkat ur i värmen?
 
Bob_the_builder
Ja, det är bara att spola vatten i dem. Ett vattenlås med vatten i är en effektiv luktspärr, så om det luktar är de tomma. Vattenlås kan ju sugas ur om avloppsluftningen inte är tillräcklig, men det är ju konstigt att det problemet dyker upp plötsligt... ???

Dagvattenledningen borde verkligen inte vara kopplad till avloppsledningen. I vissa kommuner kan man dock få dispens beroende på att dagvattenledning i gatan saknas och lokalt omhändertagande inte är möjligt. Det här är dock något du borde känna till om ni är berörda... :)
 
Dagvattensystemet bör vara anslutet till en brunn någonstans. Kika ner i den. Finns det papper och andra otrevligheter där vet du att det är felkopplat....
 
Hej.
Spola i muggen.
Den inspektionslucka i gatan som du då ser vatten i måste du anta vara avloppet.
Fortsätt med övriga avlopp/brunnar. Se efter att vattnet kommer i rätt inspektionslucka.
Gå sen över till att spola i stuprören och se vart det kommer.
Kontakta kommunen om du hittar något fel. Du har större chans att slippa betala själv om det ska rättas till snarast
 
Bob_the_builder
OK. Skönt att det löste sig. Jag har fått tipset att hälla en skvätt matolja i oanvända golvbrunnar. Det ska hindra avdunstningen. Jag har dock inte provat själv, så du får gärna verifiera tipset.
 
Ersätt vattnet med kylarglykol, den dunstar inte. Dessutom blir det ju forstsäkert ;)
 
Se för 17 till att inte katten kommer åt glykolen i så fall! Den är både söt och giftig!
 
Sluta nu. >:(
Häll vatten i avloppen. Börjar det lukta - häll i mera.
Billigt, enkelt och M I L J Ö V Ä N L I G T.
 
Bob_the_builder
Det är måttligt roligt att ha varit borta en helg och sedan mötas av avloppslukt så fort man öppnar dörren...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.