4 117 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Förstärkning i platta
Hur mycket bör jag förstärka plattan om jag skall ställa in en 2 tons täljstenskamin? Tänkte ha 20 cm betong under den samt extra armering och bättre cellplast, räcker det? Skall jag ha bara 10 cm cellplast under den (skall ha 20 i hela plattan), eller skall jag gräva ner lite i singlet just där och ha 20 cm under kaminen också?
Hej
Slå en signal till den som är kvalitetsansvarig. Jag har bara en liten kamin med 20 cm armerad betong under. Glöm inte att isolera inkanalen i plattan, om du t.ex. har golvvärmeslangar liggandes emot inkanalen kan vattnet frysa i dom. Och det vore synd.
Mvh. Uffe
Slå en signal till den som är kvalitetsansvarig. Jag har bara en liten kamin med 20 cm armerad betong under. Glöm inte att isolera inkanalen i plattan, om du t.ex. har golvvärmeslangar liggandes emot inkanalen kan vattnet frysa i dom. Och det vore synd.
Mvh. Uffe
Har du ingen konstruktör som har gjort grunkonstruktionen?
I vår platta har vi ett antal förstärkningar som är till pelare för mellanbjälklaget (betong). Dessa förstärkningar består av ett område på 1000x1000 mm där det är 100mm isolering av en bättre kvalité samt amering. Så 100m cellplast räcker. Vi har visserligen 300m cellplast på övriga områden.
I vår platta har vi ett antal förstärkningar som är till pelare för mellanbjälklaget (betong). Dessa förstärkningar består av ett område på 1000x1000 mm där det är 100mm isolering av en bättre kvalité samt amering. Så 100m cellplast räcker. Vi har visserligen 300m cellplast på övriga områden.
Vår konstruktör rekomderade under isoleringen, eftersom luften är "kall" och bör då gå på "kalla sidan" så länge som möjligt. Det är dock viktigt med fall så att ev kondens kan rinna ut.
Ken skrev:
Jo, Dorocell, men jag har inte fått ritningar etc. ännu. Vill bara kolla lite så det blir rätt när man väl sätter igång. Och det är ritat en murad skorsten, men jag har ändrat mej och vill ha en kamin istället, och jag tror den är tyngre.Snobben skrev:
(Eller inte, kollade just tråden som Kurre tipsade om...det håller nog med 20cm)
Klicka här för att svara