Jag hade ett större företag som drännerade om mitt källarhus från 1964 i våras med issodrän skivor.

När jag frågade en av killarna hur mycket under plattan de satt drännrören som grundast sa han att drygt halva röret låg under.

Nu har hela sommaren gått och efter att vår vattnet runnit undan har jag endast sett att det runnit vatten i drännbrunnen en enda gång, jag bor vid norrbottenskusten.

När det har regnat ordentligt ser jag att det fuktar lite i ett par borrhål som jag har i plattan (ej issolerad platta)efter en större vattenskada, men fukten torkar bort efter ett par dagar.

Vi gjorde om dräneringen själva, och jag kan möjligen lugna dig med att det inte är någon garanti för att dräneringeninte fungerar att det inte rinner i brunnen. Jag skulle gissa att det ligger grus runt dräneringsslangen, och att vattnet rinner i gruset i första hand. Det är först när vattnet stiger i gruset som det kommer in i slangen.

När det gäller fukten i borrhålen så är det nog inget problem så länge ni inte får för er att inreda källaren på olämpligt sätt, vilket enligt min åsikt är allt som inte tål att bli blött och sedan torka...

Var tar vattnet från stuprören vägen? Till annan brunn? Separata rör? Ut på marken?

Regnvattnet leder jag ut från stuprännorna med en mjukplastslang.

2/3 delar av källaren är inredd med ventilerat trägolv, Munters har kopplat in ventilationen och reglarna till trägolvet är uppskruvade med nivellsystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.