2 010 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vägkostnad?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Hej!
Är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar att bygga en väg på ca; 30m X 3m?
Vägen ska hålla för bygget men sedan bara min lilla bil ;D
Marken är helt plan utan konstigheter.
Är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar att bygga en väg på ca; 30m X 3m?
Vägen ska hålla för bygget men sedan bara min lilla bil ;D
Marken är helt plan utan konstigheter.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ingen som vet?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Definiera väg?DragonLady skrev:
Enklast och billigast är ju att gräva ur och bara lägga på krossmaterial (20-30 cm tjockt), med bra markförhållanden så får du en grusväg som håller lång tid framöver.
Är det lerigt och mjukt kan man få gräva ännu djupare och eventuellt lägga duk för att förhindra leran från att tränga upp. Det kan också bli nödvändigt att först lägga grövre material (bärlager) och sedan något finare ovanpå det.
Diken underlättar för att bli av med både vatten och snö.
Vill du ha asfalt på vägen ligger detta på mellan 100-150 kr kvadraten vilket också ställer större krav på underarbetet. Bäst blir det då om man tar dit en väghyvel.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa en grusväg från i runda slängar 10.000 upp till en asfalterad väg för 30.000:-
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
[quote author=Nybyggare link=board=Grund;num=1093084818;start=0#5 date=08/23/04 kl 13:34:05]
Är det lerigt och mjukt kan man få gräva ännu djupare och eventuellt lägga duk för att förhindra leran från att tränga upp. Det kan också bli nödvändigt att först lägga grövre material (bärlager) och sedan något finare ovanpå det.
Tack så mycket för svaret
Så detta ex. kanske ligger på ca;15000:- då?
Tack så mycket för svaret
Så detta ex. kanske ligger på ca;15000:- då?
Jag bygger just nu uppåt 250-300m väg.
Jag tycker att du ska ta bort matjorden, lägga markduk, fylla med bärlager 0-100 eller annat bra, lägga slitlager och ev. asfalt om du vill ha det. Sen kanske lite dränering mm.
Beroende på hur mycket matjord du har så är det svårt att säga pris - men jag skulle säga ca 1000kr/meter med ca 50cm fyll samt jobb (vitt). Ska du ha asfalt så får du lägga på detta. Så du kanske klarar dig med 30 000kr.
Jag tycker att du ska ta bort matjorden, lägga markduk, fylla med bärlager 0-100 eller annat bra, lägga slitlager och ev. asfalt om du vill ha det. Sen kanske lite dränering mm.
Beroende på hur mycket matjord du har så är det svårt att säga pris - men jag skulle säga ca 1000kr/meter med ca 50cm fyll samt jobb (vitt). Ska du ha asfalt så får du lägga på detta. Så du kanske klarar dig med 30 000kr.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ja... nu behöver jag nog inte köra riktigt så snabbt som 110 in i garaget ;D men ändå... 100.000 per meter det är väl iså fall 1x20m eller hur bred nu motorvägen är eller? annars var det dyyyrt 
Klicka här för att svara