Jag misstänker att anledning till att du fick lite dåligt med svar förra gången är att du ställer en ganska komplex fråga...

Jag skulle nog rekommendera dig att börja läsa boken "Bygga grund" som finns att låna på biblioteket. Den innehåller svaren på massor av grundläggande ( ;D) frågor. När du vet det som står i den boken, för tro mig, du behöver det mesta som står där och lite till, så är det lättare att ställa konkreta frågor. De får oftast många svar. Dessutom finns ju nästan obegränsat med information här på forumet. Bara kategorin "Grund & mark" innehåller ju över 800 trådar.
Nåväl. Schaktdjupet beror på var i Sverige du bygger samt hur mycket du tänkt isolera golvet. Under vissa förutsättningar kan man räkna med s k reducerat grundläggningsdjup pga värmeläckage från bostaden ner i grunden. Det räcker att schakta en halvmeter utanför och innanför sockeln. På insidan räcker det att skrapa av matjordskiktet och ersätta med singel/makadam. Makadambädden fortsätter sedan ner och ut under sockeln. På utsidan läggs dräneringsledningen i grusbädden. En krypgrundmur brukar normalt sett inte fuktspärras. Ventilation av krypgrunder är ett ämne som ältats till leda här på forumet. Sök och du skall finna. Lycka till!
Lerjord låter ju lite lurigt. Det är ju inte helt stensäkert att marken lämpar sig för grundläggning utan specialåtgärder, det bör nog någon förståsigpåare titta på.