Grund & Markarbeten
ledighetskommiten: 70% i en tvättstuga låter ganska normalt OM ni torkar tvätt där. Personligen tycker jag det låter mycket för årstiden om ni bara tvättar, men hänger på annat ställe. Var i vårt härliga land bor Ni? (I Norra delarna är det definitivt högt, men i söder kan det vara mer nprmalt.) Hur vet du att det kommer fukt genom golvet? (Är dräneringen på rätt höjd och utrymmet är uppvärmt
Mangelito: Mitt hus är byggt -42. Fick gå med spätt och leta helt enkelt... Hittade 2st. En för dränering och en för dagvatten. Mina låg på ca 20cm djup. Har säkert legat vid marknivå en gång i tiden. Förra ägaren tyckte säkert ett land var finare... Längre än 2 meter ut från huset tror jag inte din brunn ligger. Troligtvis närmre.
Harley: Angående kantelement så är jag nog lite för snål... Jag använder vanlig Leca sten som jag murar som en "kvarsittandeform", detta blir mycket billigare än att använda färdiga element. Angående priser på isolering armering mm så tycker jag att det som man hittar på nätet är dyrt, gör en sammanställning på allt som man behöver och få fatt i en BRA bygghandel som har lite mer
goerana: Hej ligger resterande huset på berg också ? ANnars kan det bli risk för olika sättningar, det brukar rekomenderas att ett visst avstånd från berget ca 50 cm om resterande ligger på annat än berg. mvh/Goerana
mortica: Ja rubriken talar för sig själv vi behöver "massor" att fylla ut hela tomten med (3500m2) Hör av Er vi kör igång under juli månad.
Dreadlock: Så en 1.5m + L-stödet så är man på säkra sidan. Har hittat en kille som kan gräva med maskin och det ville han ha 5 kakor för (max 5 dagars jobb) som han uttryckte det. Han är skyldig mig lite tjänster så det verkar som det inte springer iväg så farligt ändå. Skall jag bara förstärka under L-stöden eller skall jag byta ut dem mot nya? Eller rent utav gjuta en helt ny mur?
ledighetskommiten: som sagt - inga problem efter tre dygn. Däremot tar det låååång tid innan ni bör lägga in golvmaterial. (Hållfasthet och fuktighet skiljer sig rejält.)
ledighetskommiten: Kan man mycket och har lite koll - löpande. kan man en del och har koll - löpande med takpris. Är man dåligt insatt - fast pris.
ledighetskommiten: Jag håller med. En skyddsprimad betong (eller målad) är klockrent. Plastmatta kan du lägga om betongen torkat ner till ett RF under ca 75% och du har kapilärbrytande skikt samt t.ex. cellplast under i kombination med dränering, vilket gör att ingen fukt tillförs plattan underifrån. Observera dock att RF är beroende av temperatur. Är förrådet helt ouppvärmt kan det vara olämpligt
salle: Har nu undersökt marknaden för Isolerelement dvs cellplast med betong utsida. Tycker att de är alldeles för dyra. Det bästa priset jag lyckats hitta är 250:-/m2. Är det någon som vet var man kan hitta bättre priser? Hjälp mig snälla! Se länken för att se broschyr från en tillverkare. http://www.jackon.se/brosjyre/Siroc%20grundelement.pdf
Svekke: Tack, jag känner mig lite mer beredd nu. Källaren är redan inredd, dock i lägre grad de delar som är drabbade. Luftavfuktare undrar jag om det skulle funka, vi har ett antal rum/utrymmen mot samma vägg och åtminstone vissa av dessa måste ha stängda dörrar (exv vinkällaren :)) Huset ligger så att det säkerligen tar emot en hel del grundvatten och det kan jag inte göra så mycket åt.
falkon: Jorden/leran finns i Utby i östra delarna av Göteborg. Proportionerna mellan lera och jord är väl ungefär 50/50. Mvh Mattias
que: Jo det är klart att det vore mera praktiskt om ni kunde göra detta samtidigt, en ny dränering ökar värdet på huset så det är inte bortkastade pengar. Som Starfigher säger så blir det säkert ganska bra med enbart din halva ny dränering, så gör du detta om nu inte grannen vill just nu. Jag tror att reglerna är sådana att varje ägare måste ta hand om sitt vatten, så har du
Bob_the_builder: Murat i Leca skulle det kunna bli ung så här (priser från Byggmax) Singel, ca 30m3: 5-6000kr (levererat) Dräneringsrör: ca 1000 kr Formvirke: 2-3000 kr Armering (även till murning): ca 2000 kr Betong (färdig, ca 6-7 m3): 10 000 kr Leca (4 skift, ca 300 stenar 19*19*59): 6000 kr Torrbruk (ca 60 säckar): 2500 kr Marktäckande plast: ca 500-1000 kr Summa summarum, sissådär 30 000 om du
Nix: Tack... Jag slog mig på fingret med hammaren så fingret sprack, kastade måttbadet i sjön tre gånger, och hammaren två... (av misstag) Men annars gick det bra ;) Det ser lite mysko ut i vinkeln, men det kommer inte att göra det när brädorna kommer på. Anledningen till att det ser ut så är att jag vill ha upplag på mer än två reglar i vinkeln, för att binda ihop det hela. Bredden
meken: Vi håller på att bygga vårt drömhus i KARLSTAD. Nu kommer vi behöva jord till gräsmattan. Är det någon i närheten som har jord/lera att sälja?
MrMagic: Tack för ett bra svar ! Låter helt klart intressant.... Det man är lite orolig över är att man inte kan kolla vad man köper, det enda man kan få är ju varuprover, men det är ju inte säkert att det är det man får vid den stora leveransen..... Har du erfarenhet av läggning av sådana här golv ? Har själv aldrig gjort det... Nåt speciellt att tänka på ? Är det mycket svårare än
Haagbard: Tycker det låter som konstnär Mikael Genbergs senaste projekt efter "Utter Inn" och "Hotell Hackspett"........kan det vara "Pensionat Mullvad" som är på gång ? ;D
Norre: [citat] Nej, ingen bra ide´... Gör det ovan/under i från istället. Om detta inte är möjligt, så skulle jag personligen välja att låta det vara som det är nu. Annars kan det bli problem. Jag citerar [citat] (BAS maj 28th, 2004, 7:51pm)
Johannabacken: Se Wost-man's dubbelspolande. Ser ut som en "vanlig" porslinstoa. ///J-Backen
Sne4: Det är plattan som det är sprickor i. De sprickorna som är vid garaget kan nog vara sättningssprickor(vertikala). Ena hörnet är rejält sprucket, och vid det hörnet så står ack. tankar på 2 kubik och på altantaket ovanför garaget så har säljaren haft en pool på 3,5 kubik.. Övriga sprickor löper mer horisontellt, vilket har gjort mig fundersam
mgb62: Tack för tipset perf. Det funkade perfekt :) :) I morgon skall jag upp till byggplatsen för ett möte med Lantmätarna. Vi skall stycka av tomten. Då får jag väl se om de har sprängt redan, vilket jag hoppas. Husleveransen kommer på må-tis nästa vecka så nu börjar det bli lite brådis
Yo: Det är inte bara jobbet med att få bort stubben man måste betala. Du ska även betala för frakten till stället stubben ska deponeras. Samt att deponeringen kostar en slant. Tydligen kan inte stubben eldas i värmeverken eftersom den innehåller ganska stora mängder jord och sten utan den används som utfyllnad? Är det bara några få stubbar och du kan frakta den själv så kanske du kan
znogge: Eftersom befintliga väggar är uppbyggda med 70 mm reglar var tanken att mura ut grunden och ställa de nya reglarna på den så de står stadigt med tanke på den ökade belastningen av ytterligare en våning. Men jag håller självklart med om att själva grundmuren alla gånger klarar belastningen så för att slippa mura så tänker jag istället bulta på en kraftig planka på befintlig mur
cubix: Tack för tipset Nicke. Hema kanske också är bra, men väldigt dyra.