Jag har ett gammalt hus -28 med en till byggnad från -77. Det är ganska stor volym 1,8m till 1,2m, ligger i sluttning.
jag har löst problemet med fukten som blir under sommaren genom att instalera en fläkt som suger ut den fuktiga luften, ny uteluft sugs in genom ventilerna och temperartur diffen minskar. fläkten är på ca: 40w kapacitet 360m3/min. kopplad till en timer och går 2,5h 2ggr per dygn under vår- sen sommaren. Minimal elförbrukning, jag har märkt en markant förändring, inte minst doftmässigt.

En annan diskussion som varit mycket på forumet är om man skall isolera krypgrunden eller ej (marken).
Visst skall man isolera marken för att minska nerkylningen av luften och även tilläggs isolera bjälklagen på de äldre husen.

På ny byggnationer så lägger man allt som oftast markisolering typ Isodrän vid grundbyggnationen.

Lycka till!! ;)

En rättelse.

Luftkapaciteten skall vara 360m3/tim

Detta är väl något liknande som när man gör en en undertrycksventilation av en krypgrund.
Men i det fallet så skall väl ventilerna tätas så att luften som sugs ut tas infrån huset genom bjälklaget.

Det är faktiskt riktigt, var precis inne på Anticimex sida och kollade.
Det blir till att korka igen när man kommer hem, då blir det förmodligen än bättre resultat, tack för hinten Grunt!

Vi upptäckte problem med fukt (och mögel) i krypgrunden när vi köpte vårt hus. Det landade i att säljaren fick slanta upp för att fixa hela midevitten.

Vi valde Munters som leverantör och totalentrepenör efter att ha kollat runt. Munters gör detta "for a living" (hanterar fuktproblem), medans Anticimex (enligt hörsägen) har lockat över folk från Munters för att hålla på med fukt. Vad jag vet så är väl deras huvudfokus ohyra?

Iaf så landade det hela i att blindbotten byttes ut mot icke-organiskt material i form av cellplast (japp, på åttiotalet byggde man med masonit och träreglar som blindbotten), grundeventilationen sattes igen och krypgrundsavfuktare installerades.

Har funkat helbra hittills - t o m förra sommaren som var tämligen varm. Jag har ingen örnkoll på driftskostnaden, men det handlar inte om några stora summor.

Så, min erfarenhet (efter ingående snack med Munters och inläsning i ämnet) är alltså att det sämsta man kan göra är att ventilera. Gubben som ägde kåken innan vi köpte hade bilat upp grundventilerna "så att det skulle ventilera bättre" - men resultatet blir ju det motsatta!
Problemet är ju på sommaren då den varma omgivningsluften (som har hög ånghalt) kommer in i krypgrunden. Eftersom det är väsentligt svalare där så kyls den varma luften ned, och då kan den inte binda lika mycket ånga varvid man når kondenspunkten och vatten i form av kondens uppstår - ypperlig grogrund för mögel och annat jox!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.