6 927 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Synligt berg i källare ?
Jag bor i en "1½ plans" timmrad torpstuga på 6*12 meter som till största delen står på berg, har ett ynkligt skithus med dusch och plastmatta som jag säkert kommer att få göra om p.g.a markfukt i torpargrunden samt att avståndet mellan blindbotten och marken är på tok för dåligt..........en vild tanke har fötts om att bygga till en vinkel med källarvåning och gjutet bjälklag så man kan göra ett badrum i två plan med skitstol, dusch och tvättmaskin i marknivå, ett runt hål i bjälklaget med spiraltrapp ner till bastu/bad/relax samt ytterst i källaren ha ett (brandsäkert) pannrum med separat nedgång från nya hallen.......
Berget sluttar från huset och 2 meter från befintlig vägg ser det ut att sticka rejält brant ner i marken, då väcks ju tanken på att ha berghällen synlig vid bastun/badet 8)
Är det någon som själv har synligt berg i källaren eller kanske sett det hos någon annan ?
Eller är risken att man får ofrivilligt vattenfall genom sprickor vid snösmältning ? :-/
(Jureits källare räknas inte eftersom det inte är en källare)
Berget sluttar från huset och 2 meter från befintlig vägg ser det ut att sticka rejält brant ner i marken, då väcks ju tanken på att ha berghällen synlig vid bastun/badet 8)
Är det någon som själv har synligt berg i källaren eller kanske sett det hos någon annan ?
Eller är risken att man får ofrivilligt vattenfall genom sprickor vid snösmältning ? :-/
(Jureits källare räknas inte eftersom det inte är en källare)
Menade väl inte precis att ha det inne i själva bastun, bastun skulle i.s.f vara åt andra hållet och dela murstock med pannan så det skulle väl vara några rottingstolar, fejkpalmer och paraplydrinkar vid bergväggen 8)Benno. skrev:
Jag hade precis samma problem med fukt i grunden
.
Så jag grävde och grävde och tog ut fyllnadsmassor

Till slut nådde jag berget och tänkte: nu är det klart ! (Den sommaren regnade det inte !)
Nästa sommar upptäckte jag att allt vatten rann ovanpå berget. Försökte täcka med plast! >
En varm sommar kom med än mer vatten OVANPÅ PLASTEN pga luftens kondens mot berget >
>
Till slut (efter tre år) isolerade jag allt med cellplast, och byggde in allt i en varmgrund
Sens moral: Tänk på vattenavrinning och kondensproblem.
Så jag grävde och grävde och tog ut fyllnadsmassor
Till slut nådde jag berget och tänkte: nu är det klart ! (Den sommaren regnade det inte !)
Nästa sommar upptäckte jag att allt vatten rann ovanpå berget. Försökte täcka med plast! >
En varm sommar kom med än mer vatten OVANPÅ PLASTEN pga luftens kondens mot berget >
Till slut (efter tre år) isolerade jag allt med cellplast, och byggde in allt i en varmgrund
Sens moral: Tänk på vattenavrinning och kondensproblem.
Tror oxå du ska tänka dig för en gång extra även om det säkert skulle bli ganska häftigt 
Ligger huset i en "bergsluttning" rinner det garanterat vatten längs berget redan idag. Om du inte kan hantera det på något vettigt vis så glöm tanken.
Rinner det mycket kanske du kan ha ett porlande vattenfall i relaxavdelningen 8)
Ligger huset i en "bergsluttning" rinner det garanterat vatten längs berget redan idag. Om du inte kan hantera det på något vettigt vis så glöm tanken.
Rinner det mycket kanske du kan ha ett porlande vattenfall i relaxavdelningen 8)
Det är förvisso en sluttning och huset står konstigt nog längs sluttningen, några meter före gaveln är det dock ett "hack" berget och lite motlut mot huset, har försökt att elda på berget enligt "tillmakningsmetoden" i höstUbbe skrev:Tror oxå du ska tänka dig för en gång extra även om det säkert skulle bli ganska häftigt
Man skulle ju i.a.f kunna frilägga berget där utbyggnaden är tänkt att ske för att kolla hur det ser ut under ett års tid t.ex.......tanken på berg i relaxen känns allt mer lockande 8)
Jag ser redan mig själv sittandes i forsen spelandes fiol, det är ballfaktor hög på det 8)Tobbe6205 skrev:
Är helt hundra på att jag sett berg inomhus i två olika hus i någon hustidning, båda husen i Sverige.
Det ena var ett lite äldre hus (ritat av nån berömd arkitekt) där berget stack upp i vardagsrummet, någon/några meter långt och höjden var varierande mellan 5-ca80cm. Berget var precis innanför fönstren som gick från golv till tak och det var häftigt att känslan mellan ute och inne suddades ut. Och berget blev som en inredningsdetalj. Nu var detta vardagsrum stort vad jag kommer ihåg. Men eftersom huset funnits ett antal år så borde ju eventuella nackdelar ha kommit fram.
I det adnra huset var det en jättestor bergknalle/vägg i källaren som var omgjord till vinkällare (tror jag det var). Det var riktigt läckert med grovhuggna träbänkar och bord. Det låter ju lite mer som din situation.
Nu kom jag på ett hus till. och det är ju förstås Stenkyrkan i Helsingfors. Kommer inte ihåg vad den heter och det var många år sedan jag var där, men den är ju faktiskt inhuggen i berget.
Så visst måste det gå!! Önskar jag kunde berätta hur för dig. Men, ge inte upp. Låter som det kan bli urfint! ;D
Det ena var ett lite äldre hus (ritat av nån berömd arkitekt) där berget stack upp i vardagsrummet, någon/några meter långt och höjden var varierande mellan 5-ca80cm. Berget var precis innanför fönstren som gick från golv till tak och det var häftigt att känslan mellan ute och inne suddades ut. Och berget blev som en inredningsdetalj. Nu var detta vardagsrum stort vad jag kommer ihåg. Men eftersom huset funnits ett antal år så borde ju eventuella nackdelar ha kommit fram.
I det adnra huset var det en jättestor bergknalle/vägg i källaren som var omgjord till vinkällare (tror jag det var). Det var riktigt läckert med grovhuggna träbänkar och bord. Det låter ju lite mer som din situation.
Nu kom jag på ett hus till. och det är ju förstås Stenkyrkan i Helsingfors. Kommer inte ihåg vad den heter och det var många år sedan jag var där, men den är ju faktiskt inhuggen i berget.
Så visst måste det gå!! Önskar jag kunde berätta hur för dig. Men, ge inte upp. Låter som det kan bli urfint! ;D
Om jag inte minns helt fel så såg jag ett reportage från han Akelius, skatte- och fastighetsproffsets hus på västkusten. Dels hade han en vallgrav runt huset med levande lax i som han kunde håva upp o käka när lusten föll på men jag har även för mig att han hade en bergvägg i källaren.....
Detta var dock längesen så jag kan minnas fel angående bergväggen, inte laxvallgraven!! 8)
/ PJ
Detta var dock längesen så jag kan minnas fel angående bergväggen, inte laxvallgraven!! 8)
/ PJ
Halloj Haagbard! Vi har nu inte hört av dig på nästan ett par veckor... Antar att du forskat flitigt i hur du kan bevara berget i källaren på ett bra sätt. Vore roligt att höra hur du tänker fortsätta. För du tänker väl genomföra idéen? 
Ha ha ha, ingen brådska med detta, jag har ju inte ens huggit timmer än till virket.......ska något göras så ska det göras från grunden (sa husbyggaren) ;D
Men jag blir allt mer övertygad, duger det åt Roger Akelius med berg i källaren så är det säkert rätt för mig med 8)
Men jag blir allt mer övertygad, duger det åt Roger Akelius med berg i källaren så är det säkert rätt för mig med 8)
Jag har för mig att ett reportage handlade om en bastu
där berget var infogat på något sätt - ursnyggt ! .
Har sökt på nätet och i gamla magasin , jag vet ju att
jag har sett det någonstans , men utan resultat :'( .
Är oxå intresserad på en ev lösning för en kommande
ritning - hoppas att någon annan hittar detta !.
Mvh
där berget var infogat på något sätt - ursnyggt ! .
Har sökt på nätet och i gamla magasin , jag vet ju att
jag har sett det någonstans , men utan resultat :'( .
Är oxå intresserad på en ev lösning för en kommande
ritning - hoppas att någon annan hittar detta !.
Mvh
Hej, hej.
Tänkte bara tipsa om att reportaget om "berget i vardgarsrummet" kommer från en artikel som skrevs om Sveriges, jag tror det var femtio, intressantaste hus ur arkitektorisk synvinkel. Minns det så väl eftersom jag efter det reportaget också har haft funderingar på att bygga så i mitt hus också. (Någon gång i framtiden alltså). Det borde gå att få fram artiklen ur ngn arkitekturtidskrift. Jag är ganska säker på att Fredrik Lundbergs jättekåk i Danderyd och Simon Spies runda "flygande tefatsvilla" i Stockholm skärgård också nämndes i artikeln. Kanske kan det ge lite vägledning.
Norges ambassad i Berlin hade tänkt bygga något liknande i den nya ambassaden så man högg helt enkelt ur ett mer än tio meter högt och tre meter brett massivt klippblock ur en bergssida i Norge och fraktade till Berlin. Problemet var bara att tyska byggregler inte medger naturmaterial i bärande väggar om byggnaden är tre våningar hög så norrmännen fick inte ha det. Det blev än jäkla dyr affär. Man fick t.o.m. bygga en ny väg bara för att man skulle kunna frakta ner stenblocket från fjället där man högg ut det...
Nåja det sista var ju en parentes men hoppas att det kan ge något uppslag om var man ska hitta artikeln om berget i väggen...
MVH
/A.
Tänkte bara tipsa om att reportaget om "berget i vardgarsrummet" kommer från en artikel som skrevs om Sveriges, jag tror det var femtio, intressantaste hus ur arkitektorisk synvinkel. Minns det så väl eftersom jag efter det reportaget också har haft funderingar på att bygga så i mitt hus också. (Någon gång i framtiden alltså). Det borde gå att få fram artiklen ur ngn arkitekturtidskrift. Jag är ganska säker på att Fredrik Lundbergs jättekåk i Danderyd och Simon Spies runda "flygande tefatsvilla" i Stockholm skärgård också nämndes i artikeln. Kanske kan det ge lite vägledning.
Norges ambassad i Berlin hade tänkt bygga något liknande i den nya ambassaden så man högg helt enkelt ur ett mer än tio meter högt och tre meter brett massivt klippblock ur en bergssida i Norge och fraktade till Berlin. Problemet var bara att tyska byggregler inte medger naturmaterial i bärande väggar om byggnaden är tre våningar hög så norrmännen fick inte ha det. Det blev än jäkla dyr affär. Man fick t.o.m. bygga en ny väg bara för att man skulle kunna frakta ner stenblocket från fjället där man högg ut det...
Nåja det sista var ju en parentes men hoppas att det kan ge något uppslag om var man ska hitta artikeln om berget i väggen...
MVH
/A.
Klicka här för att svara