Vi kommer att gjuta platta och grundmurar nu när det är vinter och minusgrader. Vad skall man tänka på? Behöver man avbryta om det blir för kallt? Kan det bli svårt att få plattan torr om det blir regn och snö? Entrepenören verkar ko-lugn men vi själva är tveksamma.

Mvh

När jag hade gjutit mina plintar så behövde jag inte ha något för frost eller minusgrader. När betongen bränner så blir det ju några plus grader.

Det sägs att det skall vara ok att gjuta ner till -5C, jag gjöt omkring -4-2 grader..

... fast å andra sidan så uttrycker finja det så här:

"Vid gjutning av betonggolv som skall beläggas med matta eller tätskikt, bör du tänka på att en 100 mm tjock betongplatta, gjuten med K40 betong, behöver minst 30 dagars torktid vid +20° C för att nå RF=90%. Tjockare platta och/eller sämre betongkvalitet medför längre torkningstid. Kratta. Används för att kratta ut och ördela" -finja

... och efter lite mer sökande. .så har de:

"Bemix Exp. Köldbruk
Expanderande köldbruk för gjutning i minusgrader eller när snabb formrivning önskas. Exp. 0,5%-1,0%. K40 i -10°C, sand 0-4 mm."

mvh Pontus
Länken http://www.finjabetong.se

det går att gjuta året om med rätt utrustning. Har jobbat som armerare/betongare i ett antal år och det gjuts året runt. Det viktiga är att man har möjlighet att skärma av det man gjuter och ha värmare tex som håller tempen på rätt nivå. Ofta med gasoldrivna värmare och tält. Då kan du gjuta även om det är -30 ute...huvudsaken är ju att det är varmt där betongen är. Den brinner tillräckligt fort för att att klara kylan efteråt för en betong platta härdar fortfarande efter många många år även om man inte tror det :-)

Behöver inte vara avancerade lösningar alls utan bara ett enkelt tält av presenning och reglar som håller värmen kvar där det gjuts....så det faller inom ramen för vad man anser vara rätt. Allt går att lösa:-)

Jösses så skönt att höra!!! Har legat och vritt och vänt mig på nätterna då markarbetena dragit ut på tiden och sett snön komma närmare och närmare. Men med er expertis drar jag slutsatsen att vi inte behöver vänta till våren med att gjuta vår lilla pytte-platta. TACK och - God natt!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.