Grund & Markarbeten
fraro: Läs denna rapport: http://www.fuktoel.se/pdf/Rapport_ssn.pdf från Småskadehusnämnden. Eller besök Sveriges provnings- och forskningsinstitut på www.sp.se Ett besök hos Fuktcentrum vid Lunds Tekniska Högskola är heller inte så dumt http://www.fuktcentrum.lth.se.
Hinken: Vi ska dränera vårt stenhus som är en 30-tals villa med klädd tegelfasad som är gjort någon gång på 50/60-talet. Den klädda fasaden mäter cirka 10 cm i bredd och går ner cirka 15 cm i marken. Frågan är om man ska mura upp grunder först med lecablock och sedan sätta upp isodrän eller om man bara ska sätta 100 mm isodrän?
Bob_the_builder: Ja, det kan säkerligen klara sig bra utan andra åtgärder. Byggt på rätt ställe med rätt förutsättningar så klarar sig många uteluftsventilerade grunder bra. Fysikens lagar kan man dock inte rå på. Sommartid finns det risk för kraftigt förhöjd fuktighet i grunden. Denna kan leda till mögelpåväxt. Jag skulle nog investera i en enkel hygrometer (fuktmätare) för att hålla koll
fixthecat: I en gammal skånegård fanns ett utrymme där bränsle förvarats. Vi trodde inte att det fanns mer än jord under det magnifika lagret av bark och trästickor. När vi grävt ut ca 40-50cm av träflisor och spån i varierande grad av förmultning hittade vi ett kullerstensgolv. Kullersten är ju kapillärbrytande så det trodde jag var slutet, men så enkelt är det inte. Under kullerstenen
fixthecat: Jag tycker, men detta är väl en smaksak, att en grund av oäkta stenar är höjden av kitch. Förstår inte riktigt hur grunden ser ut nu, verkade inte snyggt, men jag skulle hitta en alternativ lösning. Hur ser andra husgrunder ut på hus som ert? Allt som inte finns naturligt i omgivningen lyser av fusk. Även om sten finns i er omgivning kanse inte fuskstenen smälter in. Mitt fullständigt
fixthecat: Jag har inget direkt råd, men ta reda på hur du skall slippa (o)gräset. Grus är ingen underhållsfri yta och är man tveksam till roundup mm, är det bra att tänka efter före.
Immobil: ...och då är jag säker på att den svenska varianten är mycket bättre. ;)
LB: Jag har för mig att man lägger dubbla tolvor runt plattan där själva förstyvningen är och dubbla krokar för att snedda av hörnen. Krokarna är kanske 1m långa med någon decimeter i 90 grader i ändarna. Lägges med 45 grader i hörnen för att få ytterligare förstyvning av hörnen. Svårt att förklara utan bild.
Jesca_j: Annars är ett tips att låta brandkåren riva, dom leker brandövning först, och tänder eldar och har sig, sedan forslar dom bort resterna. Kostar gratis dessutom!
Mangelito: Så här ser det ut när man börjat återfylla - STOR BILD ;D För stor för att lägga i forumet, så ni som har bra uppkoppling kan klicka... http://medlem.spray.se/pegpower/dr22.jpg
Bananen: Hur djupt var det du grävde för hand?? Sättningar kan väl även komma ett tag efter grävningen.........
byggimpert: Gjordes dessa betongtrappor med kalkhaltigt bruk eller var det vanlig cement som användes förr?? OCH går det egentligen att laga (med hållbart och snyggt resultat) en gammal betongtrappa med puts och färg när den väl börjat frysa sönder pga. vatten stående i betongen ??? Eller krävs det helt enkelt att man lägger på nåt nytt material som klinker, marktegel, skiffer ovanpå??
bygganders: Taskigt att säga men det lät billgt. Kompisen sprängde 70 m2 typ 1-1,5 mseter o det gick på 30 papp. Anders
Pangsjis: Hej alla! Jag ska bygga en friggebod, som ska isoleras för att vara ungdomsbostad. Nu har jag svårt att få klarhet i hur en bra lösning för marken skulle se ut. Planen just nu ser ut som att jag underst ska väga av marken för att få fall (ca 1 cm/m) ned mot en dagvattenbrunn som finns i trädgården (atriumhus i förort). Sedan var det tänkt att lägga en plastfolie som då leder ev
hajof70: i Hägersten/Stockholm om någon vecka eller två mot avhämtning. Roar oss med dränering och det börjar nästa vecka. Ring 08-6180652, skicka direktmeddelande, mail eller vad som nu passar
Mats: Jag skulle vilja rekomendera en geo konsult, såna hittar man i telfonkatalogen eller också tar man kontakt med komunens miljöenhet de brukar kunna rekomendera någon
Bob_the_builder: Ytterligare 2,5 meter UNDER? 4,5 meters takhöjd i källaren? Oavsett vilket så löser man det normalt sett med en pumpanläggning för avloppet. Vattnet är ju trycksatt och är inte beroende av höjden i det här fallet.
johnny: Hej. Finns det någon här som kan hjälpa mig att hitta tips,ritningar eller ider på hur man kan bygga till ett snygg föråd mot husväggen. Jag vill bygga så att det inte krävs bygglov. Vilka regler gäller. Jag skall ha cyklar, bildäck och lite smått och gott där. Jag har tänkt att bygga så att sidorna är täckta. Får man sätta in ett fönster,dörr när man har täckta sidor utan
Eld: I de exempel som jag har sett så har man bara haft en varningslampa, placerad på lämpligt ställe, som tänts om nivån blivit för hög. Det bruker inte gå fortare än att man hinner åtgärda ett problem med pumpen när lampan tänts.
Immobil: [citat] Ja, omöjligt är det inte. Beroende på varthän dräneringen tar vägen.
Norre: MÅSTE väl inte ens ha frigolit??!!! Om man inte skall göra ett varmgarge förstås... eller har jag fel!? Går väöl lika bra och gjuta på singeln.
Jocke_A: Syllpapp (takpapp) är det vanligaste man man har mellan betong och trä. Finns i olika bredder från 10cm breda till 30-35cm, har inte måtten i huvudet. Men det går lika bra med takpapp.
Haagbard: [citat] http://www.maxit.se/PDF/LECA/HUS%20OCH%20TRADGARD/garage.pdf Inte platta men ändå något.....
hajof70: Bådar ju inte gott :P Så här i efterhand inser vi vilken tur vi hade. 1. Vårt avloppsstopp hade ju lika gärna kunnat komma i feb när hela boytan i huset var urblåst samtidigt som vi bodde där, i en bäddsoffa bland dam, färg och skruv. Att inte ha avlopp då.... För att inte tala om arbetsförhållandena utomhus vid grävningen 2. Grävmaskinisten var nedrans duktig. Han "smekte" både
AndersG: OK. Vår källare är murad i Leca på en platta. Väggarna rappade/putsade på in och utsida. Under detta på utsidan är det beckad filt+platonmatta. Vad du skall tänka på är att tar du tillräckligt tjock Leca, ca 300mm så behövs ingen ytterligare isolering.