Ja, vårt byggkreditiv är godkänt så om vi vill kan vi alltså köpa tomt nu.
Dock känns det dumt att köpa mark och börja utnyttja kreditivet om man inte börjar lite smått med bygget.
Att vänta med köpet är inte heller någon hit då tomterna börjar ta slut, redan nu är den tomt vi ville ha bokad så vi får välja annat alternativ som kräver mer markarbeten...

Men som sagt, kan man börja med markarbete fast det är snö och kallt?
Det kommer ju säkert behöva chaktas lite först och fylla upp med dränerande matrial osv.
Man måste ju chakta till tjälsäkert djup för att inte riskera "sprängningar" underifrån, men om man chaktar ur nu så bör väl tjälen hinna lägga sej i marken som kommer till ytan så att säga? Kan detta ge bekymmer om man hinner gjuta osv?
Eller, om vi blir tvugna att ta tomt nr 2 vilken ändå måste fyllas ganska mycket kan man då strunta i att chakta ur innan man fyller där plattan är tänkt att gjutas förutsatt att man fyller ganska tjockt?

Jag kommer inte leja bort grundarbetena utan göra det mesta själv och sitter just nu och läser på om arbetsgången, kanske kommer detta behandlas senare i boken men jag kollar här ändå...
Visst är jag medveten om att det ändå kommer ta tid innan bygglov osv är godkänt vilket kanske medför att förutsättningarna ändras kring temperaturer osv, men men ifall att...

Tillsist. Eftersom jag tydligen drar åt mej konstiga människor till mina trådar så vill jag säja följande:
Spydiga svar undanbedes, har du inte tänkt tillföra något vettigt till diskussionen kan du låta bli att posta.
De som sitter här har ingen aning om mina förutsättningar, kunskaper, händighet och kontakter så det är då inte vidare smart att yttra sej om saker dom inte vet nåt om, utan ska det skrivas så hoppas jag det är med konkreta svar på mina frågor.

150 pers som läst, men ingen som ville posta lite fakta?

Som jag tror det kan bli nu är att jag kommer schakta ur för grund, dränering och garage så snart som möjligt, gräva schaktdiken för VA samt dagvatten, och kanske även för elen.
Sen får man väl fundera på om man vågar lägga markduk och fylla redan nu och kanske bara täcka med pressening för att hindra att det snöar rakt ner på tilltänkta grunden.
Å andra sidan kommer hela tomten behöva fyllas något så småningom dels för att komma upp till jämnhöjd, dels för att komma upp med "plattan" för grunden så man får rätt fall osv på avloppet.
Eftersom avlopp ska dras i krosset osv så får man väl se vilka möjligheter man har att få det gjort eller vilja göra själv under dessa förhållanden.

Men det är ingen som ser några hinder för att utföra detta nu?
Även gjutningen ifall man är tidsoptimist?

moken skrev:
Som jag tror det kan bli nu är att jag kommer schakta ur för grund, dränering och garage så snart som möjligt, gräva schaktdiken för VA samt dagvatten, och kanske även för elen.
Sen får man väl fundera på om man vågar lägga markduk och fylla redan nu och kanske bara täcka med pressening för att hindra att det snöar rakt ner på tilltänkta grunden.
Å andra sidan kommer hela tomten behöva fyllas något så småningom dels för att komma upp till jämnhöjd, dels för att komma upp med "plattan" för grunden så man får rätt fall osv på avloppet.
Eftersom avlopp ska dras i krosset osv så får man väl se vilka möjligheter man har att få det gjort eller vilja göra själv under dessa förhållanden.

Men det är ingen som ser några hinder för att utföra detta nu?
Även gjutningen ifall man är tidsoptimist?
Det går allt bra att göra mark- och grundarbetet nu, bara man arbetar efter förhållandena. Som du skrev är det bra att täcka marken för att förhindra att mycket vatten tar sig ner i grunden. När det gäller gjutning så är det lit especiellt när om det är minusgrader...

Men det finns massor skrivet om detta på forumet, både av mig och av andra. Sök så hittar du!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.