885 läst ·
2 svar
885 läst
2 svar
Lite frågor ang platta mm...
Ska bygga ett hus på 11x6,5 m på platta med källare. Har lite frågor som jag vill ha svar på:
Plattans tjocklek? Har hört att det ska räcka med 8 cm stämmer det?
Voternas tjocklek?
Armeringen under eller över golvvärmen?
Tjocklek på cellplastisolering? Räcker det med 10 cm?
Hur mycket murbruk går det åt till ca 1000 lecablock á 59x19x25 cm?
Hur mycket makadam samt grus ska man ha under plattan?
Tjockleken beror på vilka laster som skall ner på plattan. Ofta brukar man ha runt 10-12 cm platta och voter/kantbalkar på runt 40 cm. Armeringen kan ligga under och/eller över golvvärmen. Vanligast är dock under. Armeringen gör som störst nytta längst ner i en betongkonstruktion som skall bära. Dvs balkar och plattor. Detta pga av att betong är mycket bra på att ta upp tryck men sämre(dålig) på att ta upp drag.
10 cm cellplast och golvvärme går bort. Ta 20 cm eller skit i golvvärmen. Ju mer isolering du har desto mindre värme vandrar ner i backen. Samtidigt hjälper isoleringen till att hålla fukten borta från plattan pga av den ökade värmen i skiktet mellan betong och isolering.
murbruk 1000 sten kan jag inte svara på men jag chansar på runt 10-15 säck om du bara skall mura.
Makadam under plattan runt 20 cm ungefär brukar vara normalt....det gör ingen större nytta iofs men det är bättre än ingenting......
10 cm cellplast och golvvärme går bort. Ta 20 cm eller skit i golvvärmen. Ju mer isolering du har desto mindre värme vandrar ner i backen. Samtidigt hjälper isoleringen till att hålla fukten borta från plattan pga av den ökade värmen i skiktet mellan betong och isolering.
murbruk 1000 sten kan jag inte svara på men jag chansar på runt 10-15 säck om du bara skall mura.
Makadam under plattan runt 20 cm ungefär brukar vara normalt....det gör ingen större nytta iofs men det är bättre än ingenting......
Tack för svaret!
Klicka här för att svara