Lägger markavloppet nu och ska snart gjuta plattan, fick ett tips av en rörmokare att lämna en öppning i plattan på ca 500x500mm där golvbrunnarna ska vara för att sen lättare kunna passa in den efter att gjutningen är klar. Jag använder mig av sidolopps golvbrunnar så det kommer att sticka ut en bit avloppsrör i sidan på det fyrkantiga hålet ner till cellplasten. Bra eller dåligt ? Andra tips ? :-/

Vet inte fall det hjälper så mycket och få till det i höjd med ett så lite tomrum runt golvbrunnen. När höjden regleras så rör ju sig avslutningsröret en bra bit bort när man höjer och sänker golvbrunnen. Tror inte det är så bra att "stycka" upp gjutningen så där som det verkar bli då det blir ett par hål kvar att fylla.
Lika bra att få hela gjutningen gjord på en gång när alla verktyg och tillbehör är framme.

Ner de gjöt vår platta så lämnade de just ett område (ungefär 1000x1000mm) ogjutet runt brunnarna för att enklare kunna få till ett bra fall efteråt.

(De gjöt med självutjämnande betong som är lösare än vanlig och därför gjorde de på detta sätt).

I detta hål sattes en fyrkantig bit cellplast för att hindra betongen från att ta sig dit under gjutningen.

Vi har iofs vanliga golvbrunnar.

Jag tror inte att anslutningsröret rör på sig då detta är nedgrävt under sanden och makadamen. (Hur det funkar med sidoansluten brunn vet jag inte).

Hmm.. om inte detta fungerar, på vilken höjd ska brunnen sitta ? I förhållande till den gjutna plattan menar jag, vi ska ha klinkers i alla rum med golvbrunnar...

Du gör såhär så blir allt bra. Jag har gjort såhär på alla plattor jag gjutit i jobbet med bra resultat. Lämna gott om plats i isoleringen runt brunnen... Senast dagen innan, blanda ihop en sats med vanlig grovbetong och gjut fast brunnen, alltså släng i någa skyfflar betong under brunnen så att den fixeras exakt rätt. Det är alltid mycket enklare att måtta in och fixa sådant innan själva gjutningen (då det ofta är aningen stressit).

Hoppas du hängde med på mitt resonemang..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.