Jag blir så matt...

Vi bygger ett sutteränghus och är klara med murningen. Nu ska snart platonmattan upp men entreprenören har inte slammat lecablocken innan.

På Platons hemsida står att man normalt inte ska slamma en ny källarvägg men om man har lecablock ska dessa slammas!

Jag kollade med Maxit som tillverkar leca och deras svar var att man "starkt rekommenderar" att man slammar leca för annars kan man få fuktvandring in i väggen.

Nu använder entreprenören dock inte platon utan isofond, som är en liknande produkt. På Isofond får jag svaret att endast de nedersta 30 cm på grunden behöver tätas och att man inte behöver slamma leca. Den jag talade med där kändes dock inte speciellt säker på sin sak.

Jag ringer och kollar med Isola som gör Platon och dom säger något slingrande att det som Maxit (leca) säger gäller (att man ska slamma) men att deras produkt fungerar ändå, så man behöver egentligen inte, men Maxits ord angående leca gäller. (?)

Isodrän, som ju är en helt annan typ av system, skriver i sina anvisningar att man ska slamma leca då man använder deras produkt.

Vår kvalitetsansvariga kan inte säkert svara på frågan.

På vår detaljritning från husleverantören står att man ska slamma med A-bruk då man har leca med platon eller likvärdig produkt.

GAR-BO säger att man ska följa anvisningen, dock tycker dom att man ska gå på platons anvisning, men platon sa att deras produkt fungerade utan slammning på leca men att det var vad Maxit sa som skulle gälla....

Vår entreprenör ska få ett certifikat från Isola på att man inte behöver slamma och sedan är han nöjd och vill fortsätta utan slamning.

Suck!

Några tips? Hur har NI gjort?

Nu har jag själv rotat vidare, ringt ca tjugo samtal och saken är klar:

Lecablock SKA slammas. Det säger alla tillverkare av block jag varit i kontakt med. Inget snack.

Och Platon säger att man ska göra som blocktillverkaren säger.

En platonliknande produkt hänvisade till att man skulle göra som med platon.

Gar-Bo hänvisade till att man ska följa instruktionen från platon, som i sin tur hänvisar till blocken, alltså slamma.

Helst ska man dessutom slamma hela väggen, dvs även insida samt runt dörr- och fönsterhål, så att den blir riktigt tät.

Och varför ska man då slamma, jo:

Väggen andas helt enkelt för mycket om man inte gör det, vilket medför risk för större fukttransport samt en sämre isolerad vägg. Dessutom finns en större risk för att exvis myror tar sig genom en oslammad lecavägg.

Jag är nöjd! :)

• Gilla
muffis och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.