Tjena!

Är det ok med 200mm cellplastisolering samt 100mm dräneringslager? Golvvärme kommer finnas.
Står att detta är en fuktsäker konstruktion i broschyren, men det är ju deras egna. Är det så?

Personligen hade jag lagt en makadambädd på 200-300mm beroende på markens beskaffenhet. Tycker att 100mm låter lite snålt men det kanske räcker?!
Boverket rekommenderar minst 250mm cellplast och jag kommer troligtvis köra 300mm. Det är säkert ändå ok med 200mm även om det då kommer att bli större värmeförluster ner i marken.

Japp, det är riktigt... Jag resonerade till slut som så att jag vill ändå inte ha mindre än boverkets rekommendation, vilken f.ö. kan ändras när som helst och hur som helst. Därför plussar jag på 10cm upp från standard hos min husleverantör.
Det som påverkar ytterligare är ju om mkt värme går ner i marken så ökar ångtrycket mot plattan, vet dock ej om det blir någon större skillnad mellan 200 el. 300!?

Det finns en del info här:
http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/golvvarme.pdf

Sedan får man försöka bilda sig en egen uppfattning ;)

Nackdelen mad 300mm är att risken för kälsprängning ökar så då blir det noga att isolera utanför plattan oxå -vilket inte är nödvändigt vid 200mm
personligen tycker jag 300mm verkar overkill, för 2 år sedan var rekomendationerna 200mm vad är det om 2 år till 400mm 500mm ??

Men vad räknas som isolering?
Är det enbart cellplast eller är dräneringslagret med i detta också?

Tycker det verkar vara mycket risker med golvvärme med...

ecke skrev:
Nackdelen mad 300mm är att risken för kälsprängning ökar så då blir det noga att isolera utanför plattan oxå -vilket inte är nödvändigt vid 200mm
Håller med dig till fullo.

Blir en stor merkostnad med 300mm isolering samt markskivor för att undvika risken för kälsprägning.

Dessa energiberäkningar som är utförda är det någon som vet vilken temp de antagit i golvet? Värmeförlusterna ökar med ökad golvtemp. Det rekommenderas att max hålla +27C på golvytan. Har man som avseende att värma huset endast med golvärme dvs utan radiatorer/öppenspis(som spetsvärme) så kan det ev vara fördelaktigt att isolera mera.

Mulan, dräneringen dvs det kapillärbrytande skiktet räknas inte med som isolering. Det är en fuktsäker konstruktion, fast man rekommenderar att ha golvvärmen påslagen året om, detta för att slippa omvänd fuktvandring på sommaren.

Mulan, vad ska ni ha för golvbeläggning?

Mvh

Det är tänkt att ha parkett samt klinker i kök...(är det detta du menar?)

Men om man har platta på mark med 250mm så är det väl en bra mellangrej mellan 200 & 300? Eller skall man köra på 200mm oavsett?
Kostar inte mycket att öka på, ca 4000kr på 100m2 bottenyta (fick pris på det idag). Sen kommer det vara radiatorer på ovanvåningen...

Men frågan är i så fall om det är smartare att köra på med radiatorer istället? Detta med golvvärme känns dyrt om man måste ha det igång året om samt att man skall passa sig för att inte värma på mer än 27 grader.

Mulan skrev:
 1.  Det är tänkt att ha parkett samt klinker i kök...(är det detta du menar?)

2.  Men om man har platta på mark med 250mm så är det väl en bra mellangrej mellan 200 & 300? Eller skall man köra på 200mm oavsett?
Kostar inte mycket att öka på, ca 4000kr på 100m2 bottenyta (fick pris på det idag). Sen kommer det vara radiatorer på ovanvåningen...

3.  Men frågan är i så fall om det är smartare att köra på med radiatorer istället? Detta med golvvärme känns dyrt om man måste ha det igång året om samt att man skall passa sig för att inte värma på mer än 27 grader.
1. Ja, det var det jag undrade. Klinker leder värme mkt bättre än parkett (som dessutom isolerar, lamda 0.14, jmf klinker 1) Dvs detta medför att med klinker som golvbeläggning så får du varmare och mer energieffektiva golv.

2. Merkostanden var ju inte mkt, men du bör lägga markskivor för att isolera för kälsprägning om du väljer 300mm cellplast.

3. Man kan även får problem med att parkettgolvet krymper om  man har förvarmt på golvet. Din fråga om vad som är smartast: Beror givetvis på vad du har för krav, har du barn så gillar de givetvis att krypa på ett varmt golv, å du får lite dyrare energikostnad jmf med radiatoruppvärmning. Jag personligen hade satsat på radiatoruppvärmning och kompletterat med att lägga en 5mm komfortisolering ovanpå plattan, därefter ett dyrt å fint trägolv. Du slipper dessutom kallrsen från fönstren om du väljer radiatorer.

Mvh

Tack för ditt svar!!!!
Komfortisolering vet jag inget om...vad är det?

Sen så undrar jag om man kan ha högre temperatur på olika ställen? Ex:högre i kök & badrum samt hall men lägre i vardagsrum & gästrum?
DEt enda som jag hatar med radiatorer är att man måste se dom, annars tycker jag de är överlägsna...är det kallt så kan man sätta igång dom & det blir snabbt varmt...med golvvärme har jag hört att det tar tid innan man hittat rätt.

Har svärföräldrar & föräldrar som har radiatorer & det är inte kallt någonstans på golvet. På andra våning har de helkaklat i båda fallen & tycker inte det är kallt där heller när man går barfota även när det är mitt i vintern...de har inget golvvärme alls.

Är golvvärme bara en innefluga just nu? Hur överlevde vi & föräldrarna utan golvvärme..tyckte inte jag frös någon gång???

Om man får dyrare uppvärmningskostnader med golvvärme kan ju diskuteras. Man kan ju sänka innetemperaturen med golvvärme, faran är väl dock att man har värmen på längre in på våren bara för komforten. Komforten med golvvärme går ju inte jämföra med uppvärmning från radiatorer.
Jag håller dock med att det är ett orosmoment att trägolven inte klarar av kombinationenn torr luft, golvvärme...
Själv bygger i Småland med 200mm cellplast och parkettgolv på i stort sett hela undervåningen. På övervåningen blir det radiatorer!

Är golvvärme bara en innefluga just nu? Hur överlevde vi & föräldrarna utan golvvärme..tyckte inte jag frös någon gång
Just det - det är detta jag också funderar på ... och ni som har barn ... småttingar är småttingar under väldigt kort tid!

yonna skrev:
Just det - det är detta jag också funderar på ... och ni som har barn ... småttingar är småttingar under väldigt kort tid!
När jag tänker efter så har väl sockiplast uppfunnits pga detta :)

Mulan skrev:
Tack för ditt svar!!!!
1. Komfortisolering vet jag inget om...vad är det?

2. Sen så undrar jag om man kan ha högre temperatur på olika ställen? Ex:högre i kök & badrum samt hall men lägre i vardagsrum & gästrum?
DEt enda som jag hatar med radiatorer är att man måste se dom, annars tycker jag de är överlägsna...är det kallt så kan man sätta igång dom & det blir snabbt varmt...med golvvärme har jag hört att det tar tid innan man hittat rätt.

Har svärföräldrar & föräldrar som har radiatorer & det är inte kallt någonstans på golvet. På andra våning har de helkaklat i båda fallen & tycker inte det är kallt där heller när man går barfota även när det är mitt i vintern...de har inget golvvärme alls.

3. Är golvvärme bara en innefluga just nu? Hur överlevde vi & föräldrarna utan golvvärme..tyckte inte jag frös någon gång???

1 Komfortisolering är en cellplastisolering som man lägger ovanpå btg-plattan för att få ett varmare golv. Det bör tilläggas att det är viktigt att plattan torkat ut innan komfortisoleringen påförs! Komfortisoleringen bör MAX vara 50mm, å inte 5mm som var ett skrivfel av mig... :-[

2. Beror på konstruktion och uppvärmningsystem. Generellt för man helst ha samma temp, men ett par graders skillnad påverkar knappast, rent fuktekniskt sett.

3. "Innefluga" Nja, upp till husägarens krav, gillar man varma golv dvs även på sommaren så är det ingen innefluga. Har själv väldigt varma fötter och tåsvett så för mig personligen är det ett straff med golvvärme. Tycker dessutom inte om kallraset från fönstren som uppstår utan radiatorer.

Mvh

ulan skrev:
Japp, det är riktigt... Jag resonerade till slut som så att jag vill ändå inte ha mindre än boverkets rekommendation, vilken f.ö. kan ändras när som helst och hur som helst. Därför plussar jag på 10cm upp från standard hos min husleverantör.
Det som påverkar ytterligare är ju om mkt värme går ner i marken så ökar ångtrycket mot plattan, vet dock ej om det blir någon större skillnad mellan 200 el. 300!?

Det finns en del info här:
[länk]

Sedan får man försöka bilda sig en egen uppfattning  ;)
Intressant läsning på Boverket särskilt kurvorna på sidan 3 och om kallras/U-värden på fönster sidan 6. Mockfjärds Supervarm fast fönster har ex.vis 1,14... finns det fönster med U=1?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.